Mi az a backlink?

A weboldalra mutató külső hivatkozásokat backlinkeknek nevezzük. Ahhoz, hogy a vállalkozásod weboldala jelentős eredményeket tudjon elérni a Google organikus találatai között, elengedhetetlen a folyamatos linkszerzés. Minél több hiteles forrásból érkezik a honlapodra backlink, annál jobb helyezéseket fogsz elérni a találati listában. A backlinkekről már írtam korábban bejegyzést, ahol részletesen bemutatok mindent az alapoktól kezdve.

Miért fontos a backlinkek ellenőrzése?

A weboldalad link hálózatának felépítéséhez elengedhetetlen, hogy alaposan megismerd az iparágad kiemelkedő szereplőit. Valószínűleg azért ők vannak jelenleg a Google első oldalán, mert az algoritmus szerint ők a legrelevánsabbak és rájuk mutat a legtöbb értékes link. Egy alapos backlink elemzés segítségével pontosan meg tudod határozni, hogy a versenytársad milyen forrásokból kap külső hivatkozásokat.

Ebben a cikkben egy gyors SEO backlink elemzést fogok megmutatni lépésről-lépésre.

A konkurencia linkprofil elemzést az Ahrefs SEO eszköz segítségével fogjuk megvizsgálni. Természetesen bármilyen más hasonló backlink ellenőrző szoftverrel is meg tudod ugyan ezeket a lépéseket csinálni. Pl. SEMrush, Majestic, SpyGlass, stb.

Ha mégis az Ahrefs mellett döntesz, akkor 7 napig 7$-ért ki tudod próbálni, ami bőven elegendő idő, ahhoz, hogy a versenytársad weboldal analízise során kapott rengeteg információt ki tudd exportálni egy Google Sheets dokumentumba.

Backlink elemzés lépései

Hivatkozó domainek és backlinkek aránya

Ahrefs Backlink explorer

Az ‘Ahrefs > Site explorer’ fülnél add meg a saját domain neved majd válaszd ki a (*.domain/*) opciót, ezzel a beállítással a domain egészét fogja megvizsgálni az eszköz. De természetesen konkrét URL cím elemzésére is lehetőség van. (Prefix).

Backlink összehasonlítás

UR (URL Rating) – konkrét URL ereje

DR (Domain Rating) – Domain ereje

Backlinks – külső hivatkozások száma

Referring domains – Hivatkozó domainek száma

A vizsgálat után rögtön látni fogod a hivatkozó domainek és backlinkek arányát. Jelen esetben ~69 domainről kap ~3 090 linket ez a fogászati weboldal.

Fontos, hogy ne csak 2-3 domainről mutasson az oldaladra 50-100 link. A Google szemében mindig az első link a legértékesebb. Hiába kapsz 50 teljes értékű dofollow linket, ha az összes egy domainről érkezik. Érdemes tehát úgy kialakítani a backlinkek és a domainek arányát, hogy egyensúlyban legyenek.

A saját oldalad értékeit hasonlítsd össze a versenytársak weboldalával is. Látni fogod, hogy nagyságrendileg az oldalad hol van még elmaradva és milyen értékeken célszerű még optimalizálni.

backlink összehasonlítás

A linképítést soha nem időszakosan végezzük, érdemes a külső linkeket folyamatosan hónapról-hónapra gyűjteni és építeni a Google felé a bizalmat. A kampány szerű linképítést a Google akár manipulációnak is veheti, ami pedig büntetéssel járhat. Ha mégis 2-3 hét alatt akarsz sok linket szerezni a honlapodra, akkor mindenképp hirdess mellette Google Ads-en is, hogy indokolt legyen az a sok új backlink.

backlink grafikon összehasonlítás

Az ‘Overview > Backlink profile’ grafikonon látni fogod, hogy hétről-hétre, hogyan növekszik az oldalra hivatkozó domainek és linkek aránya. Az értékeket meg tudod vizsgálni a teljes weboldal élet tartalmára nézve, de akár 1 éves vagy az utolsó 30 napra vetítve is. A fenti példán jól látszik, hogy gyakran vannak jeletős visszaesések a grafikonon, ami nagy valószínűséggel a SPAM gyanús és gyenge minőségű hivatkozásoknak köszönthető. A legjobb ha a grafikon értékei egy lineárisan növekvő egyenest mutatnak.

megfelelő backlink növekedés

Hivatkozások helye és típusa

A weboldal link elemzésénél fontos megvizsgálni a dofollow, nofollow linkek arányát és a hivatkozások típusát is. A linkek külső szemmel mindig ugyanúgy néznek ki és a funkciójuk is mindig ugyanaz. Egyik oldalról navigálnak a másik oldalra. Azonban ha a SEO szempontok alapján vizsgáljuk meg, ott már lehetnek eltérések.

Külső linkek típusa

Dofollow – A dofollow linkeknek van a legnagyobb szerepe a keresőoptimalizálásban. Ezek a linkek fogják meghatározni egy weboldal hitelességét az adott iparágban.

Nofollow – Mindössze annyi a különbség a normál linkekhez képest (dofollow), hogy a nofollow csak egy iránymutatást ad a keresőnek. A Google ezt figyelembe veszi, és ez alapján értelmezi az adott linket. A nofollow linkekről itt tudsz bővebben olvasni.

UGC – Az ugc-t abban az esetben lehet használni, ha látogatók által generált linkek, tartalmak jönnek létre az oldalon. pl. hozzászólások

Sponsored – A sponsored linkeket, ahogy a neve is takarja akkor kell használni, ha valamilyen promóció, fizetett hirdetés, vagy bármilyen ellen kompenzáció alapján kerül a link kihelyezésre.

A Google azokat a linkeket preferálja, amelyek természetesen úton jönnek létre, az az ha valaki magától hivatkozik a te oldaladra. Épp ezért fontos itt is figyelni a linkek arányára. A dofollow linkek mellett szándékosan nofollow hivatkozásokat és említéseket is érdemes ‘gyűjteni’. A fenti képen látszik, hogy a linkek nagy része dofollow (94%) és utána a nofollow (5%), ami jelen esetben rendben is van.

Anchor text vizsgálata

A ‘Anchors’ menüpontnál tudod megnézni a linkekhez használt horgony szöveget (anchor text). (A horgonyszöveg az a kifejezés, amire kattintva eljutunk a megadott URL címre.)

Anchor text vizsgálat

A horgonyszövegnek mindig brand, domain nevet vagy valami ‘sallang’ szövegre szoktuk megadni. pl. kattints ide, olvasd tovább, stb. Fontos, hogy a pontos egyezésű kulcsszavas horgonyszövegek aránya nem lehet több 2-3%-nál. Itt is a természetességre kell törekedni, ha el akarod kerülni a hátrébb sorolást és a Google büntetéseket.

A fenti példán is látszik, hogy legtöbbet használt anchor text az maga a domain név (25%), majd utána második helyen a brand (14%) és csak utána szerepel 1%-kal a pontos egyezésű kulcsszó (fog implantátum).

Konkrét linkek ellenőrzése

A ‘Backlinks’ menüpont alatt fogod megtalálni azokat a weboldalakat, akik hivatkoznak a versenytársadra. Pontosan látod, hogy melyik oldal, milyen horgony szöveggel és mikor linkelte meg az adott honlapot.

konkrét URL ellenőrzés

Ezek az adatok aranyat érnek, hiszen ha te is szerzel azokról az oldalról linket, ahonnan a versenytársaknak már van, könnyen bekerülhetsz a top találat közé. Persze a sok backlink ma már nem elég a jó helyezésekhez, muszáj, hogy a tartalom is hasznos és értékes legyen.

Tört linkek keresése

Érdemes a megvizsgálni, hogy a konkurencia weboldalára mutatnak-e olyan backlinkek, amelyek valamiért már nem elérhetőek pl. 404-es hibára futnak.

Ha van hasonló értékes tartalmad, ami helyettesítheti a versenytársad tört linkjeit (broken links), érdemes felvenni a kapcsolatot azzal a honlappal, aki meglinkelte a versenytársad.

SPAM linkek kiszűrése

A SPAM linkeket bünteti a Google algoritmusa, hiszen ezek az oldalak nem relevánsak a témában, gyenge minőségűek és nem értékes a szövegkörnyezetből ‘származnak’. Ezeket az oldalak akkor fogod megtalálni, ha növekvő DR (Domain rating) alapján rendezi sorba az oldalak.

SPAM linkek kiszűrése

Fontos, hogy az N/A nem feltétlen arra utal, hogy oldal rossz és semmiképp nem szabad onnan linket szerezni. Az N/A ‘kifejezés’ csak arra utal, hogy az adott weboldal vagy nem rendelkezik még elég backlikkel, ahhoz, hogy a szoftver ki tudja jelezni vagy rendelkezik, de azok gyenge minőségűek. Érdemes ezeket az oldalak fenntartással kezelni és mindig alapos vizsgálat után kihelyezni ide linkeket.

Összegzés

A keresőoptimalizálás mindig arról szól, hogy az adott iparágban a te weboldalad legyen a legjobb technikailag, tartalmilag és linkek terén is. Ha mind a három szegmenseben jobb vagy mint a konkurecia, akkor joggal várhatod, hogy a Google előrébb soroljon. Azt is fontos kiemelni, hogy csak attól mert jó a tartalom, még nem fog legelőre sorolni a Google. De ugyan ez igaz fordítva is, linkekkel se lehet előre kerülni, ha nincs meg a jó tartalom. A backlink elemzés segítségével meg tudod vizsgálni a versenytársaid külső hivatkozásait, ami ad egy átfogó képet, hogy milyen irányba érdemes folytatni a linképítést. A tesztek azt bizonyítják, hogy sokkal jobb eredményeket lehet elérni kevés értékes linkkel, mint sok gyenge minőségűvel. Épp ezért azt javaslom, hogy csak valóban jó forrásból érkező releváns linkeket ‘építs’.