A duplikáció ma már elkerülhetetlen, hiszen percenként kerül fel több ezer tartalom a netre, melyek valamilyen formában megegyeznek. A tartalmak kb. 30%-a közel azonos, így elég nehéz dolgod van, ha valami olyat akarsz írni, amiről eddig még senki nem publikált.

Ebben a cikkben összefoglaltam azokat a legfontosabb dolgokat, amikre mindenképp oda kell figyelned, hogy elkerüld a duplikált tartalmakat az oldaladon.

De ne szaladjunk ennyire előre! Ahhoz, hogy megértsd, mire kell odafigyelned, először át kell beszélnünk az alapokat:

Mi az a duplikáció?

A keresőoptimalizálásban a duplikált tartalmakat mondhatnánk úgyis, hogy kettőzés vagy sokszorozás, azaz egy olyan szövegrész az oldaladon, aminek a tartalma azonos, egy másik szöveggel, azonban a két tartalom más URL címen érhető el.

A Google keresőrobotjai viszont nem szeretik, ha egy tartalom több címen is elérhető, hiszen nem tudja eldönteni pontosan, hogy melyik az eredeti.

Gyakran az szokott lenni a következménye ezeknek a hibáknak, hogy bár megjelenik  a duplikált tartalmad egyike a találati listában, de az biztos, hogy hátrébb fog szerepelni, mintha csak egy URL-en lenne elérhető.

Ennek az az oka, hogy a saját oldalaid versenyeznek egymás ellen, olykor azonban az is előfordulhat, hogy több duplikált tartalmad is megjelenik egyszerre.

Azonban egy idő után a Google kiválasztja a (szerinte) legrelevánsabb tartalmat az adott témában és csak azt fogja csak megjeleníteni.

 Duplikáció fajtái:

  • Azonos tartalom
  • Dinamikus URL
  • HTTP / HTTPS
  • Több nyelven elérhető tartalmak

Azonos tartalom

Azonos tartalmak a legtöbb esetben a webshopokat érintik. Azon belül is a termékek leírása szokta a legnagyobb gondot okozni.

A közel azonos vagy teljesen megegyező leírással rendelkező termékeket a Google duplikációként értelmezi. Egy kisebb webáruház esetében ezek még könnyen kezelhetők, de egy nagyobb shop esetén több száz ilyen eset is előfordulhat, amire azért érdemes odafigyelni.

Nézzük, hogy néz ki a gyakorlatban egy duplikált tartalom:

Pl. Adott egy termék oldal, jelen esetben az icentre oldalán találtam egy ilyen hibát, amit érdemes lehet javítani a fejlesztőknek.

Látható, hogy a termék több színben is elérhető, amivel alapvetően nincs gond. Ezeket a színeket mind-mind külön URL-en indexelni a Google, amivel még mindig nem lenne gond.

A hiba abból adódik, hogy a tartalom ugyan az, tehát egymás ellen versenyeznek a ”színek”, ugyanis a Google próbálja eldönteni, hogy melyik az eredeti tartalom, hiszen mind a 3 URL-en ugyan az a termék leírás, a cím, lényegében minden kivéve a termék színe.

icentre.hu/termek/stm-dux-plus-duo-ipad-mini-45-tok—red#25-118


icentre.hu/termek/stm-dux-plus-duo-ipad-mini-45-tok—red#25-147

A piros és a kék szín között mindössze annyi a különbség, hogy az URL végé eltér egymástól, azonban ezt a Google már két külön oldalnak értelmezi, és csak annyit lát, hogy ebből a tartalomból ez már a sokadik változat.

Megoldás: canonical tag

A kanonikus URL (canonical tag) segítségével jelezni tudod a Google robotoknak, hogy melyik oldaladat kell előnyben részesítenie, a többihez képest, azaz ki tudod választani, hogy melyik az eredeti.

A robotok látják majd, hogy ugyan többször is szerepel ugyan az a tartalom más URL-eken, de a másolatoknál meg van jelölve, hogy melyik az eredeti, a Google ezt figyelembe veszi és a kereső a kanonikus verziót fogja megjeleníteni a felhasználóknak.

Melyik legyen a ”fő” azaz a kanonikus oldalad?

Ha az azonos oldalak közül valamelyre mutatnak külső linkek, akkor egyértelműen az legyen a fő URL, ha nem, akkor válaszd azt, amelyik a biszniszed szempontjából a legfontosabb, vagy amelyikre a legtöbb látogató érkezik havonta.

Hogyan tudod beállítani a canonical URL-t?

A canonical link beállításához a címkét a HTML kódba kell elhelyezned, minden másolt tartalomnál. Tehát az eredti fő URL-nél nem kell ilyet beállítanod!

Az oldalad <head> </head> közé kell beillesztened azt a linket ami a ”fő” URL-ed lesz.

<head>

<link rel=”canonical” href=”eredeti URL cím” />

</head>

Ha esteleg nem szeretnél belepiszkálni a HTML kódba, akkor érdemes telepítened egy seo plugin-t, ha WordPress-t használsz én a Yoast Seo-t ajánlom.

A Yoast Seo plugint itt tudod letölteni.

Keresd ki a duplilált tartalmat majd nyomj a ”szöveg szerkesztése” menüpontra.

A Yoast Seo bővítménynél, az Advanced fül alatt megtalálod a Canonical URL lehetőséget, itt megadod az eredeti ”fő” URL-t és a bővítmény elhelyezi a kódban a megfelelő címkét.

 

A másik megoldás, hogy ne használj a gyártó által megadott sablon leírást minden termékedhez. Azonban ez rengeteg plusz munkát von maga után, ugyanis minden egyes termékedhez készítened kell egyedi szöveget.

Dinamikus URL

A dinamikus URL-eket érdemes kerülnöd, ugyanis ezek általában nehezen átláthatók, bár a robotoknak ez különösebben nem okoz nagy problémát, hiszen robotok, de a felhasználók nem biztos, hogy szívesen kattintanak egy kriksz-kraksz URL-re.

Valamint ha ilyen URL-jelenik meg érdemes utána nézni, hogy mi okozhatja a problémát.

Hogyan keletkeznek ilyen dinamikus URL-ek?

Jellemzően a különböző szűrők használata miatt generálódnak le, ilyenek lehetnek amikor egy kategória oldalon ár, név, népszerőség stb. alapján rendezed sorba a termékeket.

A sorba rendezéssel önmagában még nem is lenne akkora probléma, a gond ebben az esetben abból adódik, hogy legtöbb webáruház esetében, ez egy új dinamikus URL-en jelenik meg.

Nézzünk egy példát, a JYSK webáruházában rákerestem a törölközőkre majd ár szerint rendeztem.

Gondolj csak bele a törölköző kategória oldalán megjelenik az összes törölköző, ami kapható, ha ár szerint rendezem őket, akkor is ugyan úgy ott lesz az összes törölköző csak más lesz a sorrend, ami duplikációnak számít.

Ha esetleg most nem ár szerint csökkenőt választom, hanem fordítva, akkor az, szintén egy másik URL-en fog megjelenni, ami hatalmas gond, de szerencsére tudod jelezni a Google-nek, hogy melyiket részesítse előnyben, ami ebben az estben a kategória oldal lesz.

https://jysk.hu/furdoszoba/torulkozok

https://jysk.hu/furdoszoba/torulkozok#sort=price-desc

https://jysk.hu/furdoszoba/torulkozok#sort=price-asc

Az első URL csak simán a törölköző kategória oldalát mutatja, a második az ár szerint csökkentő, az utolsó pedig a legolcsóbb törölközőket mutatja legelöl, látható, hogy itt is csak a linkek végén található eltérés.

Megoldás: noindex / canonical tag

noindex

A noindex segítségével meg tudod mondani a robotoknak, hogy te azt a bizonyos URL-t és az azon lévő minden tartalmat nem szeretnéd, ha figyelembe venné, amikor rangsorol, azaz nem fogja indexelni, és nem fog megjelenni a találati listában.

Fontos, hogy az a link attól még elérhető lesz, csak a keresőben nem látszik majd, csak annak az eredeti verziója, tehát a törölköző kategória oldal.

Ebben az esetben az összes olyan oldalt noindex címkével kell ellátnod, melyek duplikált formában érhetők el.( ár, név, népszerőség szűrők)

Hogyan tudod beállítani a noindex-et?

A legegyszerűbben a Yoast Seo bővítménnyel az adott oldal szerkesztésénél.

”Allow search engines to show this Oldal in search results?” fül alatt át kell állítanod a Yes-t No-ra, azaz meg kell tiltanod a keresőnek, hogy ezt az oldalt indexelje.

canonical tag

A canonical URL címkével (rel=canonical) ebbe az esetben is ugyan úgy kell eljárni, mint az azonos termékleírások esetében, csak most a ”fő” URL-ed az maga kategória oldal lesz.

Jelen esetben a https://jysk.hu/furdoszoba/torulkozok oldal, ahogy ezt a jysknél egyébként nagyon helyesen be is állították a fejlesztők.

<link rel=”canonical” href=”https://jysk.hu/furdoszoba/torulkozok” />

Ha esetleg neked az összes URL-ed ilyen dinamikus generált, akkor a

Beállítások > közvetlen hivatkozások > közös beállításoknál a bejegyzés címe pontot kell bepipálnod.

HTTP / HTTPS

Ma már a HTTPS használata alapnak számít, hiszen ha csak simán HTTP protokollon fut az oldalunkon az bizonytalanságot kell a felhasználókba.

Ugyanis ilyenkor szokta megjeleníteni a böngésző, hogy nem biztonságos az adott oldal és ne adjuk meg semmilyen adatot.

Miért fontos ez a duplikált tartalmak szempontjából?

Ha egy tartalom elérhető a HTTP valamint a HTTPS verzión is akkor az semmiképp sem jó, hiszen azok egymás duplikációi.

Lehet, hogy a HTTP verzióval rendelkező oldalad pl. 15 domainről kap linket, a HTTPS protokollal ellátott oldalad pedig ugyan arra a tartalomra pl. 8 domainről, vagyis hígulni fog a linkeid ereje.

Jobb megoldás ennél, ha egyesíted ezeknek a linkeknek az erejét, ezzel elkerülve a duplikációt, és még jobb helyezést is szerezhetsz vele az erősebb linkeknek köszönhetően.

Ha nem rendelkezel ssl tanusítvánnyal, akkor ezen a linken  bemutatom neked, hogy miért érdemes átálnod a HTTPS verzióra.

Megoldás: 301 redirect

A 301-es átirányítás (301 redirect), lényege, hogy egy oldalt át tudsz vele irányítani, úgy hogy a Google robotok és a felhasználók is az új linkre fognak érkezni.

Jelen esetben, ha a HTTP verziót átirányítod az új változatra, akkor össze fog adódni a linkek ereje, és csak a HTTPS verzió jelenik majd meg a keresőben.

Hogyan tudod beállítani a 301 redirecetet?

Először is be kell lépned a domained főkönyvtárában a C-Panelben.

Majd meg kell keresnek a htaccess filet.

Megnyitás után az alábbi kódot kell beillesztened:

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On

Redirect 301 http://domained.hu/ https://domained.hu/

</IfModule>

A redirecet 301 után kell megadnod a régi URL-t, amit szeretnél átirányítani, fontos, hogy végéről ne maradjon le a ”/” jel sem

Utána egy szóközzel elválasztva meg kell adnod azt az URL-t ahová át szeretnéd irányítani.

Több nyelven elérhető tartalom

Gyakran felmerülő kérdés, hogy ha egy webáruház több nyelven is elérhető, akkor, hogy lehet elkerülni a duplikációt, hiszen minden oldalon ugyan az a tartalom csak más nyelven.

A Google robotok nem buták és pontosan tudják, hogy az a szöveg azért jelenik meg több nyelven is, mert, az oldalt több országban, és más nyelveken is használják.

Alapvetően ebből nem lesz hátrányod, azonban ha biztosra akarsz menni, akkor hreflang tag segítségével jelezheted a Google számára, hogy több nyelven is elérhető az oldal, arra azonban figyelj, hogy a fordítást te magad csináld.

Ugyanis ha csak egyszerűen Google fordítóval csinálod, akkor egy az, hogy értelmetlen, és természetellenes lesz a szöveged, kettő pedig, hogy azt a Google is ki fogja szúrni, és ebben az esteben elképzelető, hogy duplikációnak minősíti majd.

Megoldás: hreflang tag

A hreflang alapvetően arra való, hogy jelezd a Google-nek, hogy ezek a verziók léteznek az oldaladból ilyen és ilyen nyelven, ezzel segíted a rangsorolást, hogy mikor melyik nyelven elérhető az oldalad és jelzed a keresőnek is, hogy nem duplikációról van szó.

Tehát ha neked van egy német nyelvű oldalad, ami magyar nyelven is elérhető akkor, ha Németországból keres valaki a weboldaladra, akkor német, ha Magyarországról, akkor pedig a magyar találat jelenik majd meg nekik az első helyen.

Hogyan tudod beállítani a hreflang tag-et?

A hreflang tag-et a HTML kódban tudod elhelyezni, ebben a formában:

<link rel=”alternate” hreflang=”x” href=”https://domained.hu/aloldal” />

Nézzük, hogy mi mit jelent:

<link rel=”alternate” Ez a rész jelzi a keresőnek, hogy ez egy alternatív verziója lesz az oldaladnak.

hreflang=”x Az ”x” helyére kell majd megadnod, hogy ez az alternatív verzió melyik nyelvű. Jelen esetben ide vagy ”de” (Német) vagy ”hu” (magyar) kerül majd.

href=https://xy.com/aloldal /> Itt magának alternatív oldal URL-jét kell megadnod.

Duplikált tartalmak megtalálása

A duplikációk kiszűrésére rengeteg szoftver áll a rendelkezésünkre, többek közt a Google kereső alapján is rá lehet bukkani ilyen tartalmakra, azonban ha biztosra akarsz menni akkor tölts le a Screaming Frog SEO szoftvert.

 

Screaming Frog

A Screaming Frog kifejezetten weboldalak elemzésére alkalmas, bár maga az eszköz fizetős, de 500 URL elemzéséig ingyenesen tudod használni. (Kisebb weboldalak esetében ez bőven elegendő lesz.)

Az eszköz megnyitása után csak meg kell adnod az weboldalad domain nevét és elindítani az elemzést.

A vizsgálat után az icentre teljes weboldalának a 22%-a duplikált Page Title-el érhető el az az ugyan az oldalak címe, de a meta leírásnál is van 3,6% egyezés, amit érdemes lehet javítani.

Ezzel az eszközzel könnyedén meg tudod találni a saját weboldaladon a duplikált tartalmakat és még rengeteg hasznos információt, ami hasznodra válhat a későbbikben.

Duplikáció GYIK

  • Más weboldalról egy az egyben lemásolt szöveg duplákációnak számít-e?

Igen, de a domainen belüli és a más oldalról “ellopott” tartalmak két külön dolog. A más oldalról leszedett szövegek felhasználása már jogilag sem helyes.

Fel tudod használni más weboldal szöveg részeit a saját cikkedben, csak jelöld meg a forrást!

  • Melyik oldalad legyen canonical?

A kanonikus URL minden esetben a “Fő” URL! A cél, hogy csak ez az egy kanonikus verzió jelenjen meg a találati listában.

  •  WWW és WWW nélküli aldmanen megjeleneő tartalmak duplikációnak számítanak-e?

Minden aldomainen megjelenő azonos tartalom ugyan olyan másolatnak számít, mint a HTTP / HTTPS estén.

Összegzés

Összeségében elmondható, hogy a duplikált tartalmak nem a legnagyobb SEO-hibák közé tartoznak.

Ha csak egy-két duplikáció fordul elő az oldaladon, semmilyen hátrányod nem fog származni belőle. Ha több száz estleg több ezer ilyen tartalmad van, akkor lehet, hogy érdemes keresned egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakembert, hogy rendbe tegye neked az oldalad.

Figyelj oda, hogy más oldalakról ne ”lopj” el, azaz ne másold át egy az egyben a tartalmat. Kerüld a gyártó által megadott leírásokat, törekedj az eredti szöveg használatára.

Ha kell, használd a kanonikus címkéket, valamint a nem kívánatos duplikált oldalakat állítsd noindexre, vagy 301-es átirányítással irányítsd tovább a www-s verziókat a www-nélkülire.