Kanonikus URL: mire jó, és mikor használd?

2020.04.14

Mi az a kanonikus URL?

A kanonikus URL (canonical tag), egy olyan HTML attribútum, amivel jelezni tudod a keresőrobotoknak, hogy egy tartalomnak melyik az eredeti változata.

Mégpedig akkor kell jelezni a preferált változatot, ha egy bizonyos tartalom egy az egyben, vagy nagyon hasonlóan többször is megjelenik más-más URL-eken.

Ha például van egy bejegyzés / termékleírás / kategória oldal, ami elérhető a weboldal.hu/a-n akkor, ugyanaz a szöveg a weboldal.hu/b-n nem jelenhet meg egy az egyben, hiszen ez összezavarhatja a keresőrobotokat. A botnak kell majd eldönteni, hogy ebből a két azonos duplikált tartalomból melyik az eredeti változat.

Épp ezért jelezned a Google keresőrobotoknak, hogy igen te tudsz róla, hogy ez egy duplikált tartalom, és jelzed is neki, hogy ezekből a megegyező tartalmakból melyik lesz a fő változat.

Hol találod meg a canonical tag-et?

Egy aloldal kanonikus változata mindig megtalálható, az oldal forráskódjában. Ha az adott webhelyen be van állítva a tag, akkor a rel=”canonical” kereséssel meg is tudod nézni.

De nézzünk egy valós példát: Az Emag oldalán miért van ilyen címke használva? Melyik a preferált változat, és miért pont az?

Rákerestem az Iphone kulcsszóra és megvizsgáltam az oldal forráskódját. Az Iphone kategória oldalán ez az URL van megadva így minden esetben ez lesz az eredeti változat.

<link rel=”canonical” href=”https://www.emag.hu/mobiltelefonok/brand/apple/c”>

Iphone emag

De mi történik akkor, ha például ár szerint rendezem a telefonokat?

A telefonok ugyan azok lesznek, csak a sorrendjük változik meg, és ezzel együtt az URL-is, hiszen használtam egy szűrőt, amit az oldal külön URL-en tárol.

Iphone emag

Mit ezzel a gond?

A termékek ugyan azok lesznek, a leírások ugyan azok lesznek, lényegében minden ugyan az lesz, csak a sorrend nem. Nem csináltam mást csak leduplikáltam az oldal tartalmát.

Az új URL pedig ez lett,

https://www.emag.hu/mobiltelefonok/brand/apple/sort-priceasc/c

SEO szempontból fontos a kanonikus URL?

Ahogy már fentebb is említettem a Google keresőt a duplikált tartalmak könnyen összezavarhatják. Ha jól akarod SEO-zni az oldalad, ezt mindenképp érdemes szem előtt tartani.
Ahelyett, hogy a Google botoknak azzal kéne tölteni, az ‘idejét’ (time crawling), hogy az azonos tartalmakból válasszon ki egyet, foglalkozhatna a számodra fontos, és értékes tartalmak feltérképezésével is.

Fontos, hogy a robotok, nem az oldalaidat térképezik fel, hanem azoknak az URL-eit!

Jó példa erre, a webáruházak esete, ahol a szűrök maguktól generálnak le új URL-eket.

Vagy a termék leírások, amelyek 99%-ban megegyeznek, ha egy termék például nem sötétkék, hanem szürke színben választ ki a vásárló, akkor az egy másik URL-n fog megjelenni.

https://www.emag.hu/…/?ref=fam#Sötétkék

https://www.emag.hu/…/?ref=fam#Szürke

A termékleírás 1 szóban fog eltérni, ez pedig maga a szín. Ezeket az URL-eket a kereső külön-külön oldalnak veszi, ilyen esetben is érdemes használnod a kanonikus címkét.

Kerüld el a hibákat!

– Használj abszolút URL-eket

– Figyelj a WWW. és HTTPS URL változatokra

Relatív vagy abszolút URL?

A relatív URL-ek úgy vannak felépítve, hogy maga az URL ne tartalmazza a domain nevét. Például:

<link rel=“canonical” href=“/keresooptimalizalas/” />

Ezzel szemben az abszolút URL a teljes elérési útvonalat magában foglalja, például:

<link rel=“canonical” href=“https://seolabor.hu/keresooptimalizalas/” />

A kanonikus címkéknél az abszolút URL a preferált változat.

HTTPS és a WWW helyes megadása

A kanonikus URL megadásánál figyelj a pontos URL egyezésre, ugyanis egy betű eltérés teljesen más jelent a robotoknak. Például, ha HTTPS helyett HTTP-t adsz meg akkor, nem biztos, hogy azt az eredményt kapod, amit vársz.

<link rel=“canonical” href=“https://seolabor.hu/keresooptimalizalas/” />

<link rel=“canonical” href=“https://seolabor.hu/keresooptimalizalas/” />

Kanonizált URL beállítása

Nézzünk egy példát,

Tegyük fel, hogy egy telefontok webshopot üzemeltetsz és szeretnéd beállítani a kanonikus címkéket.

A telefontokokat több színben is árulod (pl.kék, piros, zöld). Ezeket a színeket a termék oldalon tudják kiválasztani a vásárlók.

Mindegyik szín egy-egy külön URL-en érhető el, a termékleírás mindenhol ugyan az.

tok.hu/iphone-szilikon-tok/#piros

tok.hu/iphone-szilikon-tok/#kek

tok.hu/iphone-szilikon-tok/#zold

Megkeresed azt a színt, ami a preferált, vagyis amelyikből a legtöbbet adod el, amire a legtöbb látogató érkezik, ez lesz a kanonikus URL-ed. (például a kék)

A másik kettő színre kell beállítanod a címkét, ami a kék telefontok URL-jére mutat.

<link rel=“canonical” href=“https://tok.hu/iphone-szilikon-tok/#kek /” />

A beállításhoz a Yoast SEO bővítményt ajánlom, hiszen ezzel nagyon egyszerűen meg lehet oldani ezeket a problémákat, és kezdők számára is könnyen kezelhető.

Iphone emag

Milyen alternatívát használhatsz?

A kanonikus URL az elsődleges, ha a duplikált tartalmakat meg akarod szüntetni az oldaladon, de vannak esetek, amikor más megoldásra van szükség például:

301 átirányítás

A 301-redirect egy olyan átirányítás, ami mind a robotokat, mind a felhasználókat egy már meglévő oldalt, egy ‘újonnan’ megadott oldalra irányítja át.

Mikor kell ilyet használnod?

Van két oldalad weboldal.hu/a és weboldal.hu/b, a két oldal közel, vagy teljesen azonos, azonban nem akarod megtartani, mind a kettőt, hiszen csak a ‘b‘ – oldalra érkezik forgalom.

Ebben az esetben az ‘a‘ oldalt átirányítod egy 301-es átirányítással a ‘b‘-re, így, aki az ‘a‘ oldaladra érkezne, az most már automatikusan a ‘b‘-re fog.

Kanonikus URL GYIK

– Mi a kanonikus jelentése?

A kanonikus verzió jelzi a Google számára, hogy melyik az erdeti tartalom a sok azonosból.

– Lehet-e több kanonikus verziót használni?

Egy oldalnak csak egy preferált változata lehet, ha kettőt adsz meg a Google automatikusan figyelmen kívül fogja hagyni mind a kettőt.

– Mikor kell kanonizált címkét használnod?

Duplikált tartalmak

Self-canonical tag

Parametrizált URL-ek

Print változat

– Több nyelven elérhető weboldal esetén vissza kell-e hivatkozni az eredeti nyelvre?

A Google elmondása szerint a hreflang  tags beállítása, csak a nyelvet határozza meg, valamint a földrajzi elhelyezkedést. Emellé ugyan úgy be kell állítanod a canonical tag-et is ugyan arra a nyelvre, amit a hreflang tag-nél is megadtál.

A duplikációk elkerülésére a legjobb megoldás, ha kanonikus címkéket helyezel el az oldaladon.

Fontos, hogy a duplikált oldalakat, ne tilts le a robots.txt-ben, kerüld a noindex címkéket, és 302-es átirányítást is.