Mi az a kanonikus URL?

A kanonikus URL (canonical tag) egy olyan HTML alapú kód, amivel jelezni lehet a keresőrobotoknak, hogy egy tartalomnak melyik az eredeti (preferált) változata.

Abban az esetben kell jelezni a preferált változatot, ha egy bizonyos tartalom egy az egyben vagy nagyon hasonlóan többször is megjelenik más-más URL-eken.

Ha van egy weboldalad, ahol egy cikk / termék leírás / szöveg / bármi.. elérhető pl. a weboldal.hu/a-n akkor, ugyanaz a szöveg a weboldal.hu/b-n nem jelenhet meg egy az egyben, hiszen ez összezavarhatja a keresőt. Neki kell majd eldönteni, hogy ebből a két azonos (duplikált) tartalomból vajon melyik az eredeti.

Jelezned a Google keresőrobotoknak, hogy igen te tudsz róla, hogy ez egy duplikált tartalom az oldaladon, és jelzed is neki, hogy ezekből a megegyező tartalmakból ”ez” lesz a fő preferált változat, a többi csak ennek a másolata.

 

Hol található a kanonizált URL?

A kanonikus változat mindig megtalálható, az oldal forráskódjában (CTRL+U). Ha az adott webhelyen használva van, akkor a rel=”canonical” kereséssel (CTRL+F) meg is tudod nézni.

emag kanonikus címke

Ahogy a forrásban is látszik a kanonikus címkét a

<link rel=“canonical” href=“https://weboldal.hu/a/” />

kóddal tudod megadni, amit az oldalad forrásának <head> részébe kell elhelyezned.

Ha nem szeretsz a kódba piszkálni, van egyszerűbb megoldás is, amire ki fogok térni a cikk folyamán.

Nézzünk egy valós példát: Az emag oldalán miért van ilyen címke használva? Melyik a preferált változat?Miért pont az?

Ahogy az előző képen látható volt a forrásban az alábbi link van megadva,

<link rel=”canonical” href=”https://www.emag.hu/mobiltelefonok/brand/apple/c”>

ez a fő verzió, ami egy kategória oldalra vezet, jelen esetben az Apple telefonok kategóriája.

Iphone emag

Mi történik akkor, ha pl. ár szerint rendezem a telefonokat?

A telefonok ugyan azok lesznek, csak a sorrendjük változik meg, és ezzel együtt az URL-is, hiszen használtam egy szűrőt, amit az oldal külön URL-en tárol.

Sorba rendezés ár szerint növekvő

Mit ezzel a gond?

A termékek ugyan azok lesznek, a leírások ugyan azok lesznek, lényegében minden ugyan az lesz, csak a sorrend nem. Nem csináltam mást csak leduplikáltam az oldal tartalmát.

Az új URL pedig ez lett,

https://www.emag.hu/mobiltelefonok/brand/apple/sort-priceasc/c

 

Miért fontos a kanonikus címke SEO szempontból?

Ahogy már fentebb is említettem a Google  keresőt a duplikált tartalmak könnyen összezavarhatják. Ha jól akarod SEO-zni az oldalad, ezt érdemes szem előtt tartani.

Ahelyett, hogy a Google botoknak azzal kéne tölteni, az ”idejét” (time crawling), hogy az azonos tartalmakból válasszon ki egyet, foglalkozhatna a számodra fontos és értékes tartalmak feltérképezésével is.

Fontos, hogy a robotok, nem az oldalaidat térképezik fel, hanem azoknak az URL-eit!

Jó példa erre, a webáruházak ahol a szűrök maguktól generálnak le új és új URL-eket.

Vagy a termék leírások, amelyek 99%-ban megegyeznek. (ha egy terméket pl. nem sötétkék, hanem szürke színben választ ki a vásárló, akkor azt egy másik URL-n fog megjelenni.)

https://www.emag.hu/…/?ref=fam#Sötétkék

https://www.emag.hu/…/?ref=fam#Szürke

A termékleírás 1 szóban fog eltérni, ez pedig maga a szín. Ezeket az URL-eket a kereső külön-külön oldalnak veszi, ilyen esetben érdemes használnod a kanonikus címkét.

 

Canonical tag hibák elkerülése

  • Használj abszolút URL-eket
  • Figyelj a WWW. és HTTPS-re

Relatív vagy abszolút URL?

A relatív URL-ek úgy vannak felépítve, hogy maga az URL ne tartalmazza a domain nevét. Csak az adott elérési hely szerepel benne pl.

<link rel=“canonical” href=“/keresooptimalizalas/” />

Ezzel szemben az abszolút URL a teljes elérési útvonalat magában foglalja, pl.

<link rel=“canonical” href=“https://seolabor.hu/keresooptimalizalas/” />

A kanonikus címkéknél az abszolút URL a preferált változat.

HTTPS és a WWW. helyes megadása

A kanonikus URL megadásánál figyelj a pontos URL egyezésre, ugyanis egy betű eltérés teljesen más jelent a robotoknak. Pl. ha HTTPS helyett HTTP-t adsz meg akkor, nem biztos, hogy azt az eredményt kapod, amit vársz.

<link rel=“canonical” href=“https://seolabor.hu/keresooptimalizalas/” />

<link rel=“canonical” href=“https://seolabor.hu/keresooptimalizalas/” />

 

Kanonizált URL beállítása

Az URL-ek beállítása két féle módon lehetséges:

  • HTML alapú
  • Bővítmény segítségével

HTML alapú canonical tag

Nézzünk egy példát,

Tegyük fel, hogy egy telefontok webshopot üzemeltesz és szeretnéd beállítani a kanonikus címkéket.

A telefontokokat több színben is árulod (pl.kék, piros, zöld). Ezeket a színeket a termék oldalon tudják kiválasztani a vásárlók.

Mindegyik szín egy-egy külön URL-en érhető el, a termékleírás mindenhol ugyan az.

tok.hu/iphone-szilikon-tok/#piros

tok.hu/iphone-szilikon-tok/#kek

tok.hu/iphone-szilikon-tok/#zold

Megkeresed azt a színt, ami a preferált, amelyikből a legtöbbet adod el, amire a legtöbb látogató érkezik, ez lesz a kanonikus URL-ed. (pl. kék)

A másik kettő színre kell beállítanod a címkét, ami a kék telefontok URL-jére mutat.

<link rel=“canonical” href=“https://tok.hu/iphone-szilikon-tok/#kek /” />

Yoast Seo plugin

A Yoast Seo egy olyan bővítmény, ami a kanonikus címkék beállításán kívül rengeteg hasznos funkciót tartalmaz amivel, sokkal gyorsabban tudsz majd haladnia a SEO munkával.

A telepítéshez keress a ”yoast seo” kifejezésre.

yoast seo telepítése

A címkéket itt is ugyan úgy meg kell adnod, csak nem kell belemásznod a kódba, hanem egy felhasználó barát környezetben egyszerűen megadod a linket.

Wordpress canonical tag beállítása

Milyen alternatívát használhatsz?

A kanonikus URL az elsődleges, ha a duplikált tartalmakat meg akarod szüntetni az oldaladon, de vannak esetek, amikor más megoldásra van szükség pl.

301 átirányítás

A 301-redirect egy olyan átirányítás, ami mind a robotokat, mind a felhasználókat egy már meglévő oldalt, egy ”újonnan” megadott oldalra irányítja át.

Mikor kell ilyet használnod?

Van két oldalad weboldal.hu/a és weboldal.hu/b, a két oldal közel, vagy teljesen azonos, azonban nem akarod megtartani, mind a kettőt, hiszen csak a ”b”- oldalra érkezik forgalom.

Ebben az esetben az ”a” oldalt átirányítod egy 301-es átirányítással a ”b”-re, így, aki az ”a” oldaladra érkezne, az most már automatiksan a ”b”-re fog.

Kanonikus URL GYIK

  • Mi a kanonikus jelentése?

A kanonikus verzió jelzi a Google számára, hogy melyik az erdeti tartalom a sok azonosból.

  • Lehet-e több kanonikus verziót használni?

Egy oldalnak csak egy preferált változata lehet, ha kettőt adsz meg a Google automatikusan figyelmen kívül fogja hagyni mind a kettőt.

  • Mikor kell kanonizált címkét használnod?
    • Duplikált tartalmak
    • Self-canonical tag (preferált oldalra mutat a saját URL-je)
    • Szűrők alapján létrejött parametrizált URL-ek
    • Print változat (Az oldal nyomtatási változata)
  • Több nyelven elérhető weboldal esetén vissza kell-e hivatkozni az eredeti nyelvre?

A Google elmondása szerint a hreflang  tags beállítása, csak a nyelvet határozza meg, valamint a földrajzi elhelyezkedést. Emellé ugyan úgy be kell állítanod a canonical tag-et is ugyan arra a nyelvre, amit a hreflang tag-nél is megadtál.

Összegzés

A duplikációk elkerülésére a legjobb megoldás, ha kanonikus címkéket helyezel el az oldaladon.

Fontos, hogy a duplikált oldalakat, ne tilts le a robots.txt-ben, kerüld a noindex címkéket, és 302-es átirányítást is.

Küld be az oldalad és megkeresem a legnagyobb hibákat!