A legtöbb vállalkozás, amikor keresőoptimalizálásba vágja a fejszéjét, mindig a nagy keresettségű kulcsszavakat célozza meg. Ezzel nincs is semmi gond, hiszen valóban ezekre a kulcsszavakra keresnek a legtöbben, de sajnos belátható időn belül nehéz velük jó helyezéseket elérni. A Google találati lista elején a legnagyobb multik és több éve működő sikeres cégek weboldalai állnak, egy ilyen környezetben friss weboldalnak esélye sincs.

Épp ezért olyan SEO stratégiát kell felállítani, amivel rövid időn belül releváns látogatókat lehet a weboldalra terelni. Ehhez viszont a kevésbé népszerű Long-tailekre kell fókuszálni.

Ebben a cikkben a megmutatom miért sokkal jobb ha a Long-tail kulcsszavakra optimalizálsz és azt, hogy hogyan tudsz közel azonos vagy akár még nagyobb forgalmat is generálni, mint egy Head kulcsszó havi keresési mennyisége?

Mi az a long-tail kulcsszó?

A felhasználók által beírt keresési kifejezéseket a keresőoptimalizálásban három nagy csoportra lehet bontani. A Long-tail kulcsszavak azok a kifejezések, amire nagyon kevesen keresnek és nagyon kevesen optimalizálnak. Ezzel szemben a Short-tail vagy Head kulcsszavak az adott iparág legkeresettebb kifejezései. A három nagy csoport a következő:

  • Head kulcsszavak
  • Medium-tail kulcsszavak
  • Long-tail kulcsszavak

Sokan úgy gondolják, hogy ha egy kulcsszó egy kifejezésből áll, az automatikusan Head kulcsszó, ha pedig 3-4 kifejezésből az Long-tail. Valójában a szavakat nem a kifejezések száma alapján csoportosítjuk, hanem azok keresési mennyisége alapján. A Medium és a Long-tail kulcsszavak mindig a fő kulcsszó havi keresési mennyiségéhez viszonyítva jönnek létre. Vagyis az adott iparágban a legkeresettebb kulcsszava mindig Head, a legkevesebbet keresett pedig Long-tail.

Ha általánosságban vizsgáljuk a szavak számát és a keresési mennyiségét, akkor elmondható, hogy minél több kifejezésből áll egy szó (minél specifikusabb a keresés), annál kevesebben keresnek rá.

Long-tail kulcsszavak

Miért fontosak a long-tailek?

Head kulcsszavak

A fenti ábrán jól látszik, hogy a Head kulcsszavak nagyon népszerűek és ‘piramis csúcsán’ helyezkednek el. Azonban ezek a szavak a legtöbbször nagyon általánosak, épp ezért nem lehet megmondani, hogy mire kíváncsiak a felhasználók, amikor az adott kulcsszóra keresnek. Pl. ha az ‘iphone’ kulcsszóra keres valaki nem tudjuk, hogy most vásárolni szeretne, teszteket nézni, véleményeket olvasni vagy csak arra kíváncsi, hogy hány kamerája van a legújabb modellek.

Épp ezért ezekre a kulcsszavakra KKV-ként első körben nem érdemes fókuszálni, hiszen a befektetett munka sokkal több, mint amennyi megtérülést fog hozni a jövőben. Egy kompetitív piacon nincs kizárva, hogy egy kulcsszóra 1 év munkába fog telni mire az oldal felkerül a TOP 3 organikus találat közé, és ez csak 1 kulcsszó.

Medium és Long-tail kulcsszavak

A Medium és Long-tail kulcsszavakra a legtöbbször nagyon kevesen keresnek, épp ezért sokan nem is foglalkoznak ezekkel a kifejezésekkel, pedig ezekben a szavakban van a legtöbb lehetőség a kisvállalkozások számára.

A felhasználók keresési szándéka sokkal konktrétabb és specifikusabb, mint egy Head kulcsszónál. Ennek köszönhetően az oldalra érkező látogatók sokkal nagyobb valószínűséggel fognak konvertálni vagyis vásárolni.

Az előző ‘iphone’ kulcsszavas példánál maradva, ha arra keres valaki pl. hogy ‘iphone töltőkábel 3m ár’- azzal egyértelműen meghatározza, hogy 3 méteres iphone töltőkábelt szeretne vásárolni.

Ha ezekre a szavakra optimalizálod a honlapod, akkor csak olyan látogatók fognak érkezni, akinek pont arra a termékre vagy szolgáltatásra van szüksége, amit te nyújtasz nekik.

Medium-tail kulcsszavak

Nézzük egy másik példát:

Head kulcsszó Pl. a ‘cipő’ is, amire közel 50 000 ember keres havonta.

Medium tail Pl. a ‘cipő webáruház’ amire 1500-an vagy a ‘futó cipő’ kulcsszó, amire több, mint 5600-an keresnek havonta.

Long-tail kulcsszavak Pl. a ‘44-es férfi cipő’ amit 120-an keresnek vagy a ‘cipő széles lábfejre’ amit 70-en.

A példákon keresztül jól látszik, hogy az alap kiindulási kulcsszóhoz képest, amire havonta 50 000-en keresnek, mennyivel kisebb lesz a forgalom, ha csak a Medium és Long-tail kulcsszavakra optimalizáljuk a honlapunkat. Azonban, ha minden aloldalunkkal ezeket a kulcsszavakat célozzuk meg, akkor sokkal hamarabb és sokkal nagyobb forgalmat tudunk majd generálni, mintha az összes energiánk a Head kulcsszó optimalizálására menne el. Arról nem is beszélve, hogy a sokkal magasabb lesz a konverziónk, hiszen pontosan azt adjuk a látogatók kezébe, amit keresnek.

Hogyan keresd meg a long-tail kulcsszavakat?

LSI kulcsszavaknak (Latent Semantic Indexing) nevezzük a SEO-ban azokat a szavakat, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a fő kulcsszóhoz. Pl. a Long-tail-ek is ebbe a kategóriába tartoznak.

Fontos, hogy az LSI szavak nem rokon értelmű szavak, nem feltétlen ugyanazt jelentik, mint a fő kulcsszó, de kapcsolódnak hozzá.

Ha beírod a Google keresőbe a fő kulcsszavad, a kereső feldobja azokat a kapcsolódó kifejezéseket, amelyekre a felhasználó már korábban kerestek ebben a témában.

Google autocomplete keresés - fehérje

Érdemes a fő kulcsszó után az ABC minden betűjével kipróbálni a keresést, hogy sokkal több kapcsolódó kifejezést találj. Pl. ‘fehére a..’ (anyagcsere, aminosavak, stb.), ‘fehérje bevitel, biológiai szerepe, stb.)

Ehhez hasonló kifejezéseket a Google találatok után megjelenő sávban is találni fogsz ‘XY kapcsolódó keresései’ név alatt.

Google keresési javaslatok

Ha nem akarod egyesével kigyűjteni ezeket a szavakat, akkor használhatsz kereső szoftvereket is. Pl. Keyword Tool-t, Ubersuggest-et, Rank Tracker-t vagy SEMrush-t.

Ezekkel a kulcsszókereső szoftverekkel a fő kulcsszó megadása után ki tudod listázni az összes kapcsolódó kifejezést, amire a felhasználók még keresnek.

Keywordtool.io kulcsszókutatás

A képen látható, hogy egy kulcsszó megadásával 383 hasonló kapcsolódó kifejezést találat az eszköz. A Keyword Tool hátránya, hogy a kulcsszavak keresési mennyiségét nem mutatja meg az ingyenes verzióban. A Rank Tracker ingyenes változata megmutatja a keresési mennyiséget, de ott viszont nem tudod kiexportálni az adatokat.

Az Ubersuggest a kettő között helyezkedik el, egyenlőre minden adatot ki lehet vele exportálni és látjuk a keresési mennyiséget is. A ‘suggestions’ vagyis a javasolt kulcsszavak mellett érdemes a ‘related’ kapcsolódó kifejezéseket is figyelembe venni kulcsszókutatásnál, hogy az összes fontos kifejezés meglegyen a későbbiekben.

Ubersuggest kulcsszókutatás

Ha ennél több kulcsszóra van szükséged vagy összetettebb a piac és minden kifejezésre szükséged van próbáld ki a SEMrush kulcsszó kereső eszközét. A magyar piacra jelenleg ez a legjobb választás, hiszen nekik van a legnagyobb adatbázisuk kulcsszavak terén.

SEMrush kulcsszókutatás

A SEMrush egy fizetős SEO eszköz, de 7 napig ingyen ki tudod próbálni, ami bőven elegendő idő ahhoz, hogy a kapott adatokat kiexportáld.

Long-tail kulcsszavak kiválasztása

A kulcsszókutatás során kapott rengeteg kifejezést érdemes egy Google Sheets dokumentumba megnyitni és törölni a felesleges oszlopokat. Én csak a kulcsszavakat és a hozzájuk kapcsolódó keresési mennyiséget szoktam meghagyni. A ‘fehérje’ kulcsszóra több, mint 1300 kapcsolódó kifejezést kaptam, amit muszáj valamilyen módszer alapján szűrni, hogy átláthatóbb legyen.

Google sheets kulcsszavak csoportosítása

A könnyebb áttekinthetőség érdekében én keresési mennyiség alapján rendeztem a kifejezéseket és beállítottam egy színskálát. Azokkal a kulcsszavakkal nem érdemes foglalkozni, amire 0 vagy 1-2 ember keres havonta, hiszen abból később sem lesz nagy organikus forgalom. Én a havi 40 db kereséstől kezdtem el ellenőrizni egyesével a kulcsszavakat, hogy milyen módon lehetne beépíteni az oldalba, úgy hogy az a későbbiekben releváns látogatót tereljen az oldalra. Egy alapos kulcsszókutatással akár hónapokra előre be tudod tervezni, hogy mikor milyen blog cikket kell majd elkészítened. Azokat a kulcsszavakat, amelyek nagyon szoros kapcsolatban állnak egymással, érdemes egy tartalomba beépíteni, így a Google azokra a plusz kifejezésre is rangsorolni fogja majd a bejegyzést.

Összegzés

A keresőoptimalizálás alapja a megfelelő kulcsszavak kiválasztása. Hibába gyártasz rengeteg blogcikket a weboldalra, ha azokra szavakra nem keresnek felhasználók. Érdemes tudatosan használni kifejezéseket és egy SEO stratégia mentén haladni a tartalmak kidolgozásával. A Long-tail kulcsszavak optimalizálása még most 2020-ban is a legjobb SEO stratégiák közé tartozik, amit nagyon kevesen használnak ki. Épp ezért azt javaslom, hogy keresd meg az iparágad kevésbé népszerű kifejezéseit és kezd el optimalizálni a weboldalad. A célirányos és tudatos SEO munka már hetek alatt látható változásokat tud hozni egy honlapon.