Ahhoz, hogy a weboldaladdal jó helyezéseket tudj elérni a találati listában, szükséged lesz a megfelelő technikai háttér és a jó tartalom mellett, minőségi, jó forrásból származó linkekre is.

Minél több releváns és témába vágó link mutat az oldaladra, annál könnyebb lesz felkerülnöd a Google első oldalára, azonban sokszor felmerül egy-egy link esetén, hogy a tulajdonos nofollow attribútumot helyez el a hiperhivatkozáson.

Ebben a cikkben a linkek közti különbségről lesz szó, átbeszéljük, hogy mikor melyiket, érdemes használnod és, hogy mennyi link erőt ad, vagy nem ad át egy nofollow tag.

nofollow vagy dofollow?

A nofollow egy attribútum, egy olyan attribútum, ami az adott linkre elhelyezve javaslatot ad a keresőnek, hogy az adott tartalmat feltérképezheti-e vagy sem, ez a helyzet most, de, hogy jutottunk el idáig?

2005

A Google 2005-ben jelentett be, hogy mostantól lehet használni a nofollow attribútumokat, első körben az volt ezzel a célja, hogy kiszűrje a kommentekben megjelenő spam linkeket.

Nézzünk egy példát: Van egy blogod, ahol heti szinten publikálsz, megjelennek az olvasók, majd valaki elkezdi tele spamelni a blogod alatti komment szekciót a saját weboldalának a linkjeivel, ezzel erősítve annak erejét. A Google anno ezt akarta elkerülni, és bevezette a nofollow linkeket.

A bevezetés után, minden olyan link ami nofollow attribútummal volt ellátva, többé már nem vette figyelembe a Google rangsorolásnál, azaz nem adott át link erőt. Nemsokkal ezután a Yahoo és a Bing is követte a Google lépéseit.

Ma már a WordPress tartalomkezelő automatikusan hozzáadja, a nofollow tag-et a kommentekhez, így ezzel már nem kell különösebben foglalkoznod.

2009

2009-ben azonban, úgy döntött a Google, hogy tovább fejleszti a nofollow linkeket, és ettől fogva csak egy javaslatot adnak a keresőrobotoknak, amit ők vagy figyelembe vesznek vagy nem.

Ekkor már a robotok képesek voltak különbséget tenni a linkek között, épp ezért a nofollow linkeket is felhasználta a keresési eredmények javításához, valamint a tartalom pontosabb megértéséhez.

A nofollow linkek továbbra sem adtak át linkerőt, azonban mégis megváltozott az oldalon elhelyezett dofollow és nofollow linkek kapcsolata.

Nézzünk egy példát:

2009-et megelőzően:

Megjelent egy cikk, ahol 3 db kimenő oldal van meglinkelve, ebből a három oldalból 2 dofollow, és 1 nofollow link, a linekek ereje ekkor a 2 db teljes értékű link között oszlott szét, hiszen a nofollow nem ad át link erőt.

A szemfülesek ezt a helyzetet könnyen ki is tudták használni, hiszen, ha minden kimenő link nofollow, kivéve egyet, ami dofollow, akkor az az egy darab link megkapta a weboldalnak a teljes erejét, és azt tudta tovább adni.

pl. az oldalad ereje 3-as, és 3 db kimenő linket használsz, akkor nem 3 felé fog oszlani (1×3), hanem 1 kapja xmeg az egészet (3×1), ami azért egy lényeges különbség.

2009 után:

A fejlesztések után a nofollow linkeket számát már számításba veszi a Google, ha az előző példánál maradunk, akkor ebben az esetben az egy darab dofollow link már csak 1-es erejű lesz, hiszen 3 felé oszlik a link erő, azonban abból csak 1 tudja átadni.

A fejlesztők, weboldal tulajdonosok, pontosan tudták, hogy a jobb helyezésekhez linkek kellenek, méghozzá olyan webhelyről, ami nagyon erős, ezek jellemzően hírportálok, vagy nagyobb magazinok voltak.

Azt tudni kell, hogy az ilyen megjelenésekért jellemzően egy elég magas árat kell kifizetni, ugyanakkor, egy gyengébb oldal megítélésén elég nagyot tud lendíteni egy ilyen link.

A Google a természetes linkszerzést helyezi előnyben, azaz, ha valaki tényleg teljesen önszántából linkel meg egy másik oldalt, mert annak jó a szakmai része, vagy egyet ért az ott leírtakkal, vagy forrásnak használja, stb.

Ez teljesen jól tudna működni, ha mindenki betartaná ezeket a szabályokat, azonban ahogy a versenytársunk elkezd linkeket építeni (vásárolni), és a forgalom nagy része az ő weboldalára érkezik, joggal merülhet fel bennünk a kérdés, hogy mi miért nem tesszük ugyan ezt?

2013

A Google 2013-ban bejelentette, hogy a linképítés által szerzett linkeket, bár nem preferálja, de ha mégis ilyen link mutat az oldaladra, akkor nofollow attribútumot kell rá elhelyezni, ezzel jelezve, hogy ez egy ”paid link”.

2019

Majd 2019-ben a keresőóriás teljesen megváltoztatta a nofollow linkek sajátosságait, elmondása szerint ”eljött az idő, hogy a linkek tulajdonságait is fejlesszük”. A rel=”nofollow” mellett megjelentek a rel=”sponsored”, valamint a rel=”ugc” linkek is.

rel=”sponsored”

A sponsored linkeket, ahogy a neve is takarja akkor kell használnod, ha valamilyen promóció, fizetett hirdetés, vagy bármilyen ellen kompenzáció alapján kerül a link kihelyezésre.

rel=”ugc”

Az ugc-t abban az esetben lehet használni, ha az oldaladon valamilyen olvasók / felhasználók által generált linkek, tartalmak jönnek létre. pl. hozzászólások

rel=”nofollow”

A nofollow attribútum, ettől a ponttól kezdve már ad át link erőt, azaz része a rangsorolási algoritmusnak. Mindössze annyi a különbség a normál linkekhez képest, hogy a nofollow csak egy iránymutatást ad a keresőnek, tehát abban az estben kell ezt használnod, ha mindenképp meg akarsz linkelni egy másik oldalt, de a linkek erejét nem akarod átadni, a Google ezt figyelembe veszi, és ez alapján értelmezi az adott linket.

2020

2020-ban a Google bejelentette, hogy a nofollow linkeket felhasználhatja a kereső, hogy még jobban megértse az adott tartalmat, tehát használja feltérképezésre és indexelésre is ha szükséges.

Ez azért lehet fontos, hogy az algoritmus teljes egészében át lássa a linkhálózatot, valamint olyan információkhoz is hozzá tudjon férni, ami eddig számára nem volt elérhető a nofollow linkek miatt.

 

Hogy néz ki egy nofollow link?

Alapvetően a nofollow és a dofollow linkek az első perctől fogva teljesen ugyan úgy néznek ki, külső szemmel legalábbis biztosan.

nofollow: főoldal

dofollow: főoldal

A különbséget csak a HTML kódban lehet észrevenni: 

 nofollow link

<a href=”https://seolabor.hu” rel=”nofollow”>főoldal</a>

dofollow link

<a href=”https://seolabor.hu”>főoldal</a>

Amikor egy oldal meglinkelsz alapértelmezetten dofollow link jön létre, a ”dofollow” kifejezést azonban a kódban nem lehet megtalálni.

Minden olyan link, ami alapértelmezetten van beállítva az dofollow linknek számít.

 

Miért fontosak a nofollow linkek?

  • Természetes linkszerzést erősíti
  • Forgalmat terelnek a weboldalra

 Természetes linkhálózat

Ahogy már fentebb is említettem a Google azokat a linkeket szereti, melyek természetes úton jönnek létra, azonban ezt elég nehéz kivitelezni, hogy annak belátható időn belül legyen is valami haszna.

Épp ezért a linképítésnél figyelj arra, hogy ne minden link dofollow legyen, hiszen az gyanús lehet az algoritmusnak, hogy a te oldaladra mindenki ”normál” linkkel hivatkozik, helyezz el direkt nofollow lineket is, ezzel erősíted a természetes linkhálózatodat.

Tipp: A nofollow és a dofollow linkek mellett, érdemes még úgynevezett ”említés” alapú ”lineket” is szerezned, ahol nem valódi linkként van megjelölve az oldalad, csupán szöveges formában, ezzel még jobban tudod növelni a Google felé a bizalmat.

Biztos benned is felmerült már az a gondolat, hogy belinkeld a saját oldalad, a Wikipédiára, vagy valami nagy fórumra, ezzel növelve az oldalad erejét. Sajnos ezekről az oldalakból csak nofollow linkeket tudsz gyűjteni, ahogy a különböző közösségi médiában megosztott tartalmakból is (Facebook, Instagram, Youtube stb.)

Weboldal forgalom

Ha nem a SEO szempontokat nézzük, akkor bizony a nofollow linkeken keresztül is jelentős forgalmat tudsz terelni a weboldaladra. Ha aktív vagy a különböző forumokon, Facebook csoportokban, stb. egy-egy kérdés megválaszolására használhatod a saját oldaladon szereplő cikkeket, amire rá tudnak kattintani a felhasználók, ha bővebben érdekelni őket az adott téma.

Mikor használj nofollow linket az oldaladon?

Ha az adott oldalt meg akarod linkelni, de a helyezésit nem akarod javítani.

Fizetett promóciós oldal megjelenéseknél.

Nofollow link GYIK

  • Ad át SEO linkerőt a nofollow attribútum?

Bizonyos esetekben igen, a nofollow címke már csak egy iránymutatás a Google részére, aki ezt vagy figyelembe veszi vagy nem. A Google felhasználhatja ezeket a linkeket feltérképezéshez és indexeléshez is.

  • Mivel lehet helyet helyettesíteni a nofollow-ot?

A Google ajánlása szerint, ha semmiképp nem akarunk linkerőt átadni, akkor robots.txt tiltással vagy meta címke elhelyezésével az is megoldható.

Összegzés

A Google javaslatai szerint a már meglévő ”dofollow” / ”nofollow” linkeket nem kell átállítanunk az újonnan bemutatott ”ugc” és ”sponsored” attribútumra, mindössze törekedni kell rá, hogy a jövőben ezeket használjuk.

A nofollow linkek jelentős része valószínűleg továbbra sem fog átadni linkerőt, persze biztos meglesz a linkek 5-10%-a, ami igen, de egyenlőre csak az algoritmus tanul belőle, mi pedig útmutatását adhatunk neki, hogy merre tovább.