Amikor egy weboldalt keresőoptimalizálunk az a célunk, hogy a keresőrobotok minél egyszerűbben megtalálják és minél előrébb rangsorolják az adott honlapot. Ahhoz, hogy egy honlap a felhasználók által keresett kifejezésre előkelő helyen jelenjen meg a találati listában, kiemelten fontos a meta adatok megadása. Ugyanis a Google csak olyan oldalakat fog rangsorolni a felhasználóknak, amelyek relevánsak az adott kifejezésre. Ha a meta adatok nem egyeznek meg a keresett kulcsszóval az oldal nagy valószínűséggel nem lesz annyira releváns, mint az az oldal, ahol megfelelően ki vannak töltve a szükséges adatok. Épp ezért ebben a cikkben kifejezetten a WordPress meta adatok beállítása lesz fókuszban, átbeszéljük, hogy melyik meta tag milyen prioritással rendelkezik és mire kell odafigyelni a beállításoknál.

A WordPress meta adatait a Yoast univerzális SEO bővítmény segítségével fogjuk megadni, amit a ‘Wordpress vezérlőpult > Bővítmények > Új hozzáadása’ felületen tudsz majd telepíteni.

Yoast SEO telepítése

Meta tag jelentése

Egy weboldalhoz többféle meta adat is tartozik, ilyen például a meta tag is ami korábban azt a célt szolgálta, hogy kereső pontosan meg tudja határozni, hogy milyen témával foglalkozik az adott oldal. Azonban ezek a meta kulcsszavak csak a keresőnek volt hasznos, hiszen, ezt a látogatók közvetlenül soha nem látták az oldalon, épp ezért egyszerűen lehetett vele manipulálni a helyezéseket is. Gyakran adtak meg olyan nagy keresettségű kulcsszavakat a weboldal tulajdonosok, amelyek nem egyeztek meg az oldal témájával, ezzel növelve az oldalra érkező látogatók számát.

Ma már a Google teljesen figyelmen kívül hagyja a meta kulcsszavakat rangsorolásnál, épp ezért ennek beállításával már nem kell foglalkozni. Ezzel szemben a meta title még most is az egyik legfontosabb SEO rangsorolási faktor.

Meta title jelentése

meta title

A title magyarul az oldal címe kiemelten fontos, hiszen ez fogja meghatározni, hogy miről fog szólni az adott tartalom. Emellett a találati listában a felhasználók is ezt a részt olvassák el legelőször, vagyis ennek olyannak kell lennie, ami minden szempontból tökéletes.

Milyen egy jó cím?

Rövid

Meta title hossza maximum 50-55 karakter lehet, hiszen az ennél hosszabb címnek a végét a Google egyszerűen levágja és a felhasználók nem fogják látni. A felhasználók amúgy sem szokták végig olvasni az összes weboldal címet, csak gyorsan átfutják és ami a számukra legrelevánsabb azt választják. Valamint azért is érdemes maximum 50 karakterre korlátozni a title-t mert minél több kifejezés szerepel a címben, annál kisebb prioritás jut az adott kulcsszóra, vagyis SEO szempontból sem előnyös a hosszú meta title.

Informatív

A címnek informatívnak is kell lennie hiszen, ha nem tartalmaz elég információt a felhasználók nem fognak rákattintani az oldalra. Azt javaslom, hogy mielőtt véglegesíted a title-t mindig ellenőrizd, hogy az adott kulcsszóra a versenytársak milyen címeket adtak meg. Ezzel a módszerrel olyan title-t lehet összeállítani, ami mind a felhasználóknak, mind a keresőrobotoknak megfelel.

Figyelemfelkeltő

Mindig olyan címet válasz, ami figyelemfelkeltő és megragadja a felhasználók figyelmét. Ilyenek például a címben elhelyezett számok, a kérdés alapú title, vagy az érzelmeket kiváltó címek is.

Kulcsszó specifikus

Ahogy már fent is említettem a title az egyik legfontosabb a keresőoptimalizálásban, épp ezért az adott oldal fő kulcsszavát mindig meg kell jeleníteni a címben. SEO szempontból a legjobb ha a kulcsszó a cím legelején szerepel ragozatlan formában, hiszen ekkor kapja az adott kifejezés a legnagyobb prioritást.

Egyedi

Weboldal elemzések során gyakran találkozok azzal a hibával, hogy több száz duplikált title található az oldalon, ami SEO szempontból kifejezetten káros. A sok azonos title összezavarhatja a keresőrobotokat, hiszen ugyan azért a kulcsszóért több aloldal is versenyzik ami azt eredményezi, hogy a Google előbb-utóbb vagy rossz oldalt fog rangsorolni, vagy egyik aloldalt sem fogja megjeleníteni a találati listában.

Meta title beállítása

A meta title-t ahogy már említettem a Yoast segítségével fogjuk beállítani, ehhez csak az adott oldal ‘Oldal szerkesztésére’ kell kattintani. Ekkor megjelenik a WordPress kezelőfelület, ahol le kell görgetni az oldal aljára, ugyanis a Yoast ‘Meta Box’ szerkesztő felülete ide van beintegrálva.

Az ‘Edit snippet’ gombra kattintva megjelenik a szerkesztő, ahol meg tudod adni az adott oldal címét.

cím szerkesztése

A cím kitöltése közben a Yoast egy sárga-zöld színskála alapján fogja valós időben jelezni, hogy a title hossza optimális-e. A cím után a Yoast automatikusan megjeleníti az oldal domain nevét is egy kötőjellel elválasztva, de természetesen ezt is testre tudod szabni a ‘Wordpress vezérlőpult > SEO > Keresésben való megjelenés > Általános / Taxonómiák’ fülnél.

Yoast beállítások
Taxonómiák beállítása

Meta description jelentése

Meta description

A meta description vagyis a meta leírás röviden 1-2 mondatban ismerteti az adott oldal tartalmát. A felhasználók, a találati listában a cím elolvasása után gyakran olvasnak bele az oldal rövid leírásába is, hogy az tartalmazza-e azokat az információkat amire szükségük van. 

Bár a meta description közvetlenül nem befolyásolja az organikus helyezéseket, de mégis kiemelten fontos SEO szempontból. Egy jó meta leírás ugyanis átkattintásra ösztönzi a felhasználókat vagyis több látogató fog az oldalra érkezni. Mivel a Google célja, hogy a felhasználók elégedettek legyenek a találatokkal, ezért ha a te weboldaladra többen kattintanak előfordulhat, hogy a Google még előrébb sorol.

Milyen egy jó meta description?

Tömör

A meta description hossza maximum 150-155 karakter lehet. Ez azt jelenti, hogy 2 rövid mondatban össze kell foglalni a teljes aloldal tartalmát. Arra is érdemes figyelni, hogy ha blog cikkekhez készíted a leírást, a Google gyakran megjelenti a bejegyzés dátumát is, ami a leírásból veszi majd el a helyet.

Bejegyzés dátuma megjelenés

Átkattintásra  buzdító

Természetesen olyan leírásokat is meg lehet adni amiért a felhasználónak muszáj rákattintania az oldalra, mert lényegi információt nem tartalmaz a meta description. Ez egy jó taktika lehet, azonban ezeket a módszereket érdemes mindig tesztelni, mert ha a felhasználók nem azt kapják az oldalon, amit a leírás sugallt, hamar kilépnek az oldalról.

Kulcsszó specifikus

Ha a leírásban elhelyezett kulcsszó megegyezik a felhasználók által keresett kifejezéssel a Google automatikusan félkövérrel fogja kiemelni ami vonzza a tekintet. Valamint sokan már azért is rákattintanak mert látják, hogy szerepel benne a kulcsszó és azt feltételezik, hogy emiatt azt az oldalt találták meg amit kerestek.

Meta description beállítása

A weboldal description beállítása teljesen megegyezik a fent említett title beállításával, itt is csak arra kell figyelni, hogy ne lépd át a megengedett karakterek számát. Fontos, hogy ha nem adod meg a leírást a Google automatikusan a tartalom legelső bekezdését fogja behúzni és az lesz a meta description.

Meta leírás beállítása

Egyéb meta adatok

A cím és a leírás mellett léteznek meta robots adatok is, ami kereső robotoknak ad egy iránymutatást, hogy az adott aloldalt feltérképezhetik vagy sem. ilyenek például az:

Index

Indexelik a robotok az oldalt.

Noindex

Nem indexelik a robotok az oldalt.

Follow

Feltérképezhetik a robotok az oldalon található linkeket

Nofollow

Nem térképezhetik fel a robotok az oldalon található linkeket

A meta robots beállításokat szintén a Yoast ‘Meta Box’ felületén tudod beállítani, minden oldalra külön-külön.

Index noindex follow és nofollow beállítása

Egyéb meta adatok

Fontos, hogy ha egy oldalnak megtíltod az indexelését a Google kiveszi a találati listából és a felhasználók nem fogják látni, épp ezért ezeket a beállításokat csak akkor használd, ha valóban indokolt.

Összegzés

A WordPress meta adatok beállítása és optimalizálása bővítmények segítségével kifejezetten egyszerű. A legfontosabb, hogy minden aloldalon (főoldal, blog, kapcsolat, stb.) legyen beállítva egyedi cím és leírás ami tartalmazza, az adott oldalhoz kapcsolódó elsődleges kulcsszót. Fontos, hogy a meta adatok relevánsak legyenek az oldal tartalmával és felkeltsék a felhasználók érdeklődését az adott témában.