A WordPress egy olyan ingyenes tartalomkezelő szoftver, amivel egyszerűen, kódolás nélkül lehet létrehozni weboldalakat. Fontos, hogy a WordPress használata önmagában semmilyen változást nem fog okozni a weboldalad helyezéseit tekintve.

A WordPress motor keresőoptimalizálása pontosan megegyezik egy normál oldal SEO beállításaival, a különbség annyi, hogy a WordPress esetében rengeteg bővítmény áll a rendelkezésünkre. A pluginok tudatos használatával pedig sokkal gyorsabban és egyszerűbben lehet haladni a SEO optimalizálással.

Ebben a cikkben azokat a legfontosabb WordPress keresőoptimalizálási beállításokat fogom megmutatni, amit minden weboldalon érdemes megcsinálni, ahhoz, hogy az oldal megjelenjen a Google keresőben és jó helyezéseket érjen el az organikus találatok között.

Reszponzív WordPress sablon

A WordPress keresőoptimalizálásának a 0. lépése megfelelő sablon kiválasztásával kezdődik, ugyanis ha már az elején rossz alapra építkezünk, jelentős hátrányból indulunk a versenytársakhoz képest.

A WordPress sablon kiválasztásánál mindig az az első szempont, hogy a weboldal tartalma minden képernyőn a megfelelő felbontásban és méretben jelenjen meg.

Minden reszponzív oldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát oldal reszponzív.

A Google algoritmusa a reszponzív oldalakat helyezi előtérbe, ugyanis ma már sokkal többen keresnek mobilon mint desktopon. A kereső csak azokat az oldalakat fogja megmutatni a felhasználóknak, amelyek gyorsak és reszponzívak.

Az oldal reszponzivitását egyszerűen le tudod tesztelni, a Chrome böngésződ átméretezésével vagy a hivatalos Google Mobile Friendly eszközzel. Célszerű átnézni az aloldalakat, hogy kicsinyítés és nagyítás nélkül is minden gomb és szöveg jól olvasható legyen.

Google mobil barát verzió

Emellett a sablon kiválasztásánál érdemes megvizsgálni az oldal betöltési sebességét is hiszen SEO szempontból ez sem elhanyagolható. A sebesség méréshez a Gtmetrix ingyenes eszközt ajánlom. A teszt elindításához add meg demó sablon URL címét és máris látni fogod az oldal jelenlegi teljesítményét.

Gtmetrix weboldal betöltési sebesség teszt

WordPress alap SEO beállítások

Közvetlen hivatkozások

A WordPress vezérlőpultban a ‘Beállítások > Közvetlen hivatkozások’ menüpontban tudod beállítani az oldal alapértelemzett URL szerekeztét.

Wordpress közvetlen hivatkozások seo beállítás

A WordPress alapból ‘Egyszerű’ dinamikus URL szerkezetet használ, ezt érdemes átállítani ‘Bejegyzés címe’ statikus URL-re. A statikus URL könnyen értelmezhető, épp ezért pontosan látni fogod, hogy milyen tartalom van az URL mögött.

Az Ahrefs kutatásai alapján sokkal jobban teljesítenek azok az oldalak, amelyek rövid, könnyen értelmezhető URL szerkezetet használnak. Emellett a felhasználók is szívesebben kattintanak egy olyan tartalomra, aminek átlátható az URL címe.

Friss honlapon érdemes ezzel a beállítással kezdeni, hogy később ne okozzon problémát. Aktív és tartalommal rendelkező oldalon pedig kulcsfontosságú a régi URL-ek helyes átirányítása. Az URL szerkezet ‘érzékeny’ SEO szempontból. Ha megváltozik az elérési útvonal, akkor a régi URL-en nem lesz elérhető a tartalom, valamint az arra mutató külső hivatkozások is el fognak veszni. A problémák elkerülése érdekében a régi URL-eket mindenképp irányítsd át 301-es redirection-nel az újra. Az átirányítást manuálisan is meg lehet csinálni, de akár WordPress ‘Redirection’ bővítmény segítségével is.

Keresőbarát URL

Az előbb már volt szó az URL-ek megfelelő SEO és felhasználó barát beállításáról, de ahhoz, hogy az URL a lehető legrövidebb legyen és csak azokat a kifejezéseket tartalmazza, amire valóban szükség van még optimalizálásra szorul.

Bejegyzés URL szerkesztése

A képen látható, hogy az éppen aktuális bejegyzés címe alapján a tartalomkezelő legenerálta az URL-t. Ezt érdemes rögtön átírni, hogy csak a legfontosabb szavakat maradjanak benne.

pl. ‘/wordpress-seo-beallitas/

Keresőmotor láthatóság

Ahhoz, hogy a weboldalad elérhető legyen majd a Google keresőben engedélyezned kell, hogy a keresőrobotok feltérképezzék a weboldalt. Ez a SEO beállítás alapból engedélyezve van, de ha pl. egy külsős céget bíztál meg a weblap fejlesztésével könnyen előfordulhat, hogy le van tiltva, ugyanis amíg zajlik az oldal fejlesztése nem szoktuk hagyni a robotoknak a feltérképezést.

Érdemes mindenképp ellenőrizni a ‘Beállítások > Olvasás’ menüpontban, hogy a nincs-e letiltva a honlap feltérképezése.

SEO beállítás keresőmotor indexelés engedélyezése

Hozzászólások

A ‘Beszélgetés > Mielőtt egy hozzászólás megjelenik’ menüpontban érdemes beállítani, hogy minden hozzászólást kézzel kelljen engedélyezni.

Hozzászólások manuális engedélyezése

Gyakran előfordul, hogy SPAM jellegű kommentek jelennek meg egy weboldalon, mert minden hozzászólás alapértelmezetten engedélyezve van. Mások link szerzési lehetőségnek tekintik az weboldalunkat és linkeket osztanak meg, ami a saját oldalukra mutat. A WordPress szerencsére 2005 óta ezeket a linkeket alapértelmezetten ‘nofollow’ attribútummal látja el, így ma már nem ezek a linkek nem feltétlen adnak át link erőt. Ugyanakkor a sok SPAM jellegű gyenge minőségű kommentek visszahúzzák az oldal minőségét, épp ezért azt javaslom, hogy minden kommentet manuálisan kézzel engedélyezz.

Alapértelmezett kategória

A WordPressnek mindig meg kell adni egy olyan kategória nevet, amit alapértelmezettnek tekinthet. Ebben a kategóriában azok a cikkek fognak megjelenni, amelyeknél valamilyen oknál fognak nem adunk meg kategóriát. A WordPress rendszer kénytelen valahova sorolni az adott tartalmat, ekkor fogja felhasználni azt amit alapértelmezettnek beállítottunk. Érdemes tehát olyan kategória nevet létrehozni, ami képes lefedni a teljes weboldal témáját. A seolabor-nál ez a keresőoptimalizálás volt.

Új kategóriát a ‘Bejegyzés > Kategóriák’ pontban tudsz hozzáadni. Majd a ‘Beállítások > Írás’ fülön tudod alapértelmezettnek beállítani.

Alapértelmezett kategória oldal beállítása

WWW és WWW nélküli aldomain

A ‘Beállítások > általános’ menüpontban lehetőség van megadni a weboldal alapértelmezett elérési útvonalát, ami lehet WWW-s vagy WWW nélküli is.

Weboldal alapértelmezett elérési útvonala

Ha friss az oldal akkor nincs szerepe, hogy melyiket választod, ha viszont mind a 2 verzióban elérhető az oldal az duplikációnak minősül. A ‘site:’ keresési operátor segítségével egyszerűen ellenőrizni tudod, hogy a honlapnak jelenleg melyik verziója szerepel a Google indexben.

WWW.s verzió ellenőrzése
WWW nélküli verzió ellenőrzése

Ha mindkét keresésnél megjelennek az oldalak, akkor a weboldal duplikálódik, ekkor érdemes ellenőrizni a domain backlink hálózatát és az alapján mérlegelni, hogy melyik verzió legyen a preferált változat. Ha átírod az alapértelmezett elérési útvonalat a WordPress automatikusan átirányítja az új verzióra a régit. Ha ez nem történne meg keresd a tárhelyszolgáltatót és ők segítenek beállítani neked.

Képek keresőoptimalizálása

A Google algoritmusa ‘okos’, de gyakran előfordul, hogy nem képes felismerni, mi látható az adott képen. Ahhoz, hogy a kereső 100%-ig megértse, hogy miről szól egy kép, segíteni kell neki, azzal, hogy megadjuk a kép nevét, címét és alternatív szövegét. A kép nevében érdemes elhelyezni az adott tartalom kulcsszavát ékezet nélkül, kötőjellel elválasztva. pl. IMG52826.jpg helyett > ‘kaves-bogre.jpg’

A kép címét és alternatív szövegét csak a fájl feltöltése után a WordPress felületén tudod majd megadni. A cím mindig az adott kép tartalmát írja le pl. Ha a képen egy kutya játszik a labdával akkor ‘kiskutya piros labdával játszik’ lesz a kép címe. Az alt text vagy magyarul alternatív szöveg pedig akkor fog megjelenni a felhasználóknak, ha az adott kép valamiért nem tölt be az oldalon.

Kép keresőoptimalizálása

Yoast SEO

Ahogy már fent is említettem a WordPress tartalomkezelő hatalmas előnye, hogy több ezer ingyenes és fizetős bővítmény áll a rendelkezésünkre. Az alapvető keresőoptimalizálási beállítások elvégzéséhez most a Yoast SEO-t fogjuk használni, hiszen jelenleg ez a legnépszerűbb univerzális WordPress keresőoptimalizáló bővítmény piacon.

A Yoast plugin segítségével a technikai SEO beállítások mellett, tartalmi optimalizálásra is van lehetőség. A Yoast letöltése és aktiválása után érdemes végig csinálni a bővítmény telepítés varázslóját, amit WordPress vezérlőpultjában a ‘SEO > General > Bashboard’ felületén az ‘Open Configuration Wizard’-ra kattintva érsz el.

Yoast SEO telepítés varázsló

Environment

Fentebb már említettem, hogy meg tudod tiltani a keresőrobotnak, az oldalad feltérképezését és indexelését. A telepítési varázsló is arra kérdez rá, hogy készen áll ez az oldalad, hogy a Google indexelje. Ha még nincs kész teljesen a honlap felépítése, én azt javaslom, hogy addig ne kezd el a Yoast SEO beállítását, ha viszont kész van az egész oldal, nyugodtan engedélyezd az indexelést.

Site type

Itt meg tudod adni, hogy a weboldalad milyen típusú és milyen kategóriába tartozik. pl. Blog, Webáruház, stb.

Organization or person

A következő beállítás arra kérdez rá, hogy egyedül vagy céges formában fog üzemelni a weboldal. Ez azért nagyon fontos, mert ezt a Google fel tudja használni ezeket ad adatokat a tudás gráf megjelenítéséhez, ha az adott névre vagy szervezetre keres valaki.

Search engine visibility

Meg tudod adni, hogy alapértelmezetten a keresőrobotoknak elérhető legyen-e az újonnan létrehozott bejegyzések és oldalak. Ezt érdemes így, hagyni hiszen, ha kizárjuk a robotokat, nem fog megjelenni az oldalunk a keresőben sem.

Multiple authors

A következő beállítás arra kérdez rá, hogy egy vagy több személy fogja a bejegyzéseket írni. Ez a beállítás a szerző megjelölése miatt fontos.

Title settings

Az utolsó SEO beállítással az oldal elnevezését tudod megadni, ide szokott kerülni a brand vagy márkanév, ami minden oldal címében megfog jelenni egy elválasztó vonal után.

Yoast SEO technikai beállítások

XML webhelytérkép

Ahhoz, hogy a weboldalad minden aloldalát megtalálják a robotok, elengedhetetlen a webhelytérkép használata. A sitemap vagy magyarul webhelytérkép egy olyan XML fájl, ami tartalmaz minden olyan oldalt, dokumentumot és adatot a weboldalról, amire a Google keresőnek szüksége lehet. A Yoast telepítése után automatikusan létre fog hozni egy ilyen térképet, aminek a beállítását a ‘SEO > Generals > Features’-nél található ‘XML sitemaps’ menüpontban fogod megtalálni.

Webhelytérkép beállítása

A webhelytérképet URL cím megadásával is ellenőrizni tudod. pl. seolabor.hu/sitemap.xml

Oldaltérkép ellenőrzése

Címke és kategória oldalak

A WordPress alapértelmezetten úgy van beállítva, hogy minden címke és kategória oldal engedélyezve van Google indexelésre. Ezzel nem is lenne gond, ha ezek az oldalak valóban értékes információkat tartalmaznának, azonban a legtöbb esetben csak visszahúzzák az oldal minőségét. Gyakori hiba, hogy több száz címke oldal szerepel az indexben kevés vagy gyenge minőségű tartalommal.

A Google az alapján ítélni meg egy weboldal minőségét, hogy az indexben milyen aloldalak vannak  eltárolva.

A Yoast segítségével be lehet állítani, hogy a címke és kategória oldalak alapból ne legyenek indexelve.

Ehhez a ‘SEO > Search Appearance > Taxonomies’ beállításnál kell átállítani a ‘Show category in search results?’ és az ‘Show post_tag in search results?’ a YES-t > NO-ra.

Kategória és címke oldalak indexelése

Ahhoz, hogy ezek az oldalak is erősítsék az honlap egészét, fel kell ‘fejleszteni’ őket. Érdemes úgy kialakítani, hogy egy kategória tartalmazzon legalább 7-8 bejegyzést és egy rövid egyedi szöveget, ami leírja, hogy miről szól az adott oldal. Ha a kategória és címke oldalak ennek megfelelően vannak beállítva, akkor már lehet engedélyezni a Google indexelést.

Tartalmi optimalizálás

Meta box

A bővítmény minden oldal mellé hozzárendel egy úgynevezett ‘Meta box’-ot, amivel a tartalom összes meta adatát be lehet állítani. A Meta box beállításait mindig az adott oldal ‘Oldal szerkesztése > Yoast SEO’ felületén fogod megtalálni.

Yoast SEO meta adatok szerkesztése

Meg tudod adni az oldal címét (Title) és azt a rövid 1-2 mondatos leírást, ami a cím alatt fog megjelenni (Meta description).

Tartalmi beállítások

A WordPress meta adatok beállítása mellett az oldal fő kulcsszavát is meg tudod adni ‘focus keyphrase’, amivel a Yoast javaslatok ad, hogy milyen elemeket kell még optimalizálni a tartalomban.

Yoast SEO tartalmi optimalizálás javaslatok

Kezdőként a Yoast SEO egy remek megoldás az oldalad keresőoptimalizálásra hiszen minden alapbeállítás megtalálható, ami ahhoz szükséges, hogy a honlap jó helyezéseket érjen el a keresőben.

Összegzés

A WordPress oldalak SEO beállítása sem tér el a keresőoptimalizálás alapjaitól. Itt is a tartalom lesz a meghatározó rangsorolási szempont. A SEO szövegírásról már írtam korábban egy bejegyzést, ahol lépésről-lépésre megmutatom mitől lesz értékes egy tartalom a Google számára.

WordPress oldalaknál gyakran előforduló hiba, hogy a weboldal tulajdonosok mindent a bővítmények segítségével akarnak megoldani, ami jelentősen le tudja lassítani a weboldalt. Érdemes csak a legfontosabb bővítményeket telepíteni, amelyek valóban hasznosak és fontosak a honlap megfelelő működéséhez.