A WordPress tartalomkezelő legnagyobb előnye az egyedi fejlesztésű weboldalakkal szemben, hogy olyan ingyenes bővítmények állnak a tulajdonosok rendelkezésére, amivel különösebb fejlesztői tudás nélkül is egyszerűen tudják optimalizálni a weboldaluk legfontosabb részeit. Egy weboldal keresőoptimalizálása bővítmények nélkül komoly webfejlesztői tudást igényel, hiszen minden technikai és tartalmi beállítást a HTML kódban kell elvégezni.

A Yoast SEO azonban egy olyan ingyenes WordPress bővítmény, amivel kódolás nélkül lehet kimagasló SEO eredményeket elérni a keresőben. Épp ezért ebben a bejegyzésben nagyon részletesen bemutatom a Yoast SEO használatát és beállításait, hogy kezdő weboldal tulajdonosok is magabiztosan tudjanak belevágni a weboldal keresőoptimalizálásába.

Fontos, hogy önmagában egy SEO bővítmény telepítése nem váltja ki keresőoptimalizáláshoz szükséges folyamatokat. Tehát egy plugin nem fog helyetted tartalmat gyártani és nem fog neked linkeket sem szerezni. Ugyanakkor rengeteg technikai és szövegírási tippet mutat amivel ezeket a folyamatokat sokkal gyorsabban és egyszerűbben lehet elvégezni.

A bejegyzés minden apró részletre kitér amire szükséged lehet, épp ezért egy tartalomjegyzéket is létrehoztam a cikkhez, hogy azonnal arra a részre tudj navigálni ami számodra a legfontosabb.

Tartalomjegyzék

Yoast SEO letöltése és a telepítés varázsló beállítása

Általános technikai beállítások lépésről-lépésre

Extra funkciók beállítása

Közösségi média beállítások

Haladó eszközök bemutatása

Yoast SEO használata és tartalmak optimalizálása

Yoast premium verzió bemutatása

Yoast SEO GYIK

Bővítmény telepítése

A Yoast telepítéséhez be kell lépni a WordPress admin felületére, majd a ‘Bővítmények > Új hozzáadása’ menüpontra kattintani. Ezen a felületen tudod telepíteni az összes WordPress bővítményt, vagyis Yoast SEO-t is itt tudod majd letölteni. Keress rá arra a kifejezésre, hogy ‘seo’ vagy ‘yoast seo’ és máris látni fogod a Yoast legfrissebb verzióját.

A telepítéshez kattints a ‘Telepítés most’-ra, majd pár mp múlva az ‘Aktiválás’ gombra. Ha a gomb helyén megjelent a ‘Bekapcsolva’ felirat, akkor sikeresen telepítetted a plugint.

Yoast SEO telepítése

A telepítést követően a WordPress vezérlőpultban 2 helyen is meg fogod találni a Yoast SEO beállításait:

A bal oldali menüsorban a ‘SEO’ menüpont alatt.

Yoast elérhetősége 1

Valamint a ‘Bővítmények > Telepített bővítmények’ felületén is.

Yoast elérhetősége 2

Yoast SEO beállítása lépésről-lépésre

A bővítmény első és legfontosabb beállítása a ‘Telepítés varázsló’ helyes kitöltése. Itt olyan egyszerű, általános kérdésekre kell válaszolni, ami weboldal megfelelő optimalizálásnak az alapját képzi. Ezeket a beállításokat bármikor tudod majd szerkeszteni, vagyis ha később megváltozik az oldal felépítése vagy csak egyszerűen bővül a cég és több szerző fog bejegyzéseket publikálni, akkor egyszerűen lehet frissíteni a beállításokat is.

Bár a bővítmény magyar nyelvű verziója nem 100%-os, de ennek a cikknek a segítségével lépésről-lépésre látni fogod, hogy mikor milyen beállításokat célszerű használni.

A telepítés varázsló elindításához kattints a ‘Vezérlőpult > SEO > Általános > Konfigurációs varázsló’(configuration wizard)-ra.

Telepítés varázsló

Environment – Környezet

Yoast telepítés első lépés

Ha a weboldalad minden aloldala megfelelően be van állítva, minden kép és tartalom fel van töltve, vagyis az oldal készen áll arra, hogy látogatókat fogadjon akkor válaszd az A opciót.

Ha még dolgozol az oldalon, és nincs minden beállítva akkor pedig válaszd a B-t.

(Ha most a B opciót választod, akkor később érdemes újra végig csinálni a telepítés varázslót és engedélyezni kereső robotoknak a weboldal indexelését, ugyanis csak ekkor fog megjelenni az oldal a keresőben.

Site Type – Oldal típusa

Yoast telepítés második lépés

A következő lépésnél egyszerűen a weboldalad típusát kell megadnod. Ha például csak blogolni akarsz akkor válaszd a ‘Blog’-ot, ha webáruházat szeretnél üzemeltetni akkor az ‘Online üzlet’-et, ha pedig híroldalt akkor a ‘Hírcsatorna’ opciót.

Company or person – Szervezet vagy személy

Yoast telepítés harmadik lépés

Egy személy vagy egy szervezet áll az oldal mögött? Meg tudod adni, hogy a weboldal későbbiekben milyen formában fog üzemelni. Ha csak te foglalkozol a weboldallal, mint magánszemély és nem egy cégről / vállalkozásról van szó, érdemes az A opciót választani. Ekkor csak a saját nevedet kell megadni és léphetsz is a következő beállításra.

Ha  viszont céget vagy valamilyen vállalkozást szeretnél üzemeltetni, akkor válaszd a B opciót, ugyanis ezzel a Google cégem profilhoz tudsz hozzáadni adatokat. Ilyenek például a cég neve, logója, és a közösségi média elérhetőségei.

Search Engine Visibility – Keresési motor láthatósága

Yoast telepítés negyedik lépés

A Yoast rákérdez, hogy milyen tartalmi típusokat fogsz használni az oldalon és ezek közül melyeket indexelhetik a keresőrobotok. Az ‘Oldalak’ és a ‘Bejegyzések’ alapértelmezetten engedélyezve vannak, ami legtöbb weboldal számára megfelelő, hiszen később ezekre az oldalakra szeretnénk majd organikus forgalmat terelni. A ‘Projektek’ fül pedig maradhat nyugodtan noindexen, hiszen ezekre a fájlokra a jövőben nem lesz szüksége sem a keresőrobotoknak, sem a felhasználóknak.

Multiple Authors – Több szerző

Yoast telepítés ötödik lépés

A szerzői oldalakon megjelenő duplikációk elkerülése érdekében meg kell adni, hogy egy vagy több szerző fog tartalmakat publikálni az oldalra. Ha a ‘Nem’-et választod, akkor nem lesz szerzői archívum, ha az ‘Igen’-t akkor minden szerzőnek külön-külön lesz egy aloldala, ahol csak az ő tartalmai lesznek elérhetőek.

Title settings – Címsor beállítások

Yoast telepítés hatodik lépés

Az utolsó Yoast alapbeállítással pedig a weboldal márkanevét tudod kiválasztani, itt célszerű megadni azt a márkanevet, amit minden cím után szeretnél megjeleníteni. A gyakorlatban például a | seolabor mint márkanév így néz ki a Google találati listában

Márkanév szeparátor beállítása

Egy általad kiválasztott elválasztó jel után megjelenik az oldalad márkaneve. Ez márka építés szempontjából mindenképp hasznos, hiszen ha a felhasználók folyamatosan látják a brandet, egy idő után megjegyzik és emlékezni fognak rá.

Ezzel végére is értünk a Yoast SEO telepítés varázsló beállításain. Ezután a bővítmény még felkínálja a hírlevél feliratkozást és a premium verzió megvásárlását is, amiről a későbbiekben lesz még szó.

Azonban most haladjunk tovább és nézzük meg milyen lehetőségek közül lehet választani az általános technikai beállításoknál.

Általános technikai beállítások

Az általános beállításokat a ‘Vezérlőpult > SEO > Általános’ menüpont alatt fogod elérni, ahol további 3 almenü közül tudsz választani. Ebből az első a ‘Dashboard – Vezérlőpult’, ami csak egy áttekintést ad, hogy minden rendben van-e a weboldallal SEO szempontból.

Általános technikai áttekintés

A másik két opció pedig a ‘Funkciók’ és a ‘Webmestereszközök’.

Features – Funkciók

Yoast SEO általános funkció beállítások
SEO analysis – SEO elemzés

A SEO analysis alapértelmezetten aktiválva van, hiszen ez biztosítja, hogy a Yoast az oldalon található tartalmakat a megadott fő kulcsszó alapján elemezze és kiértékelje.

A tartalmi elemzés működéséről és a kulcsszavak megfelelő elhelyezéséről még lesz szó a bejegyzés későbbi fejezetében.

Readability analysis – Olvashatósági elemzés

Az olvashatósági elemzés szorosan összefügg a fent említett  SEO elemzéssel. Ezt is érdemes bekapcsolva hagyni hiszen, olyan plusz információkat tudhatunk meg a szöveg felépítéséről, mint az egyes mondatok és bekezdések optimális hosszúsága, a szöveg átláthatósága és tagoltsága.

Fontos, hogy ezeknek a beállításoknak az optimalizálása közvetlenül nem befolyásolja az oldal helyezéseit. Azonban egy olyan tartalmat, ami átláthatatlan egybefüggő szövegtömbökből áll, az oldalra érkező látogatók sem szívesen olvasnak majd. Vagyis annak érdekében, hogy a visszafordulási arányt a lehető legalacsonyabban tartsuk érdemes betartani a ‘Readability analysis’ javaslatait.

Cornerstone content – Sarokkő-tartalom

Az adott iparág legfontosabb kulcsszavaira gyakran szoktak sarokkő tartalmat létrehozni. Ez azt jelenti, hogy egy kiválasztott kulcsszóra olyan tartalmat állítunk elő, ami nagyon részletesen bemutatja az adott témát. Az elkészült bejegyzést a Yoast felületén meg lehet jelölni sarokkő tartalomnak, ekkor a plugin további optimalizálási javaslatokat fog hozzáfűzni az adott oldalhoz.

Text link counter – Szöveges link-számláló

A link counter ahogy a neve is takarja egy belső link számláló eszköz. Minél több releváns belső és külső link mutat egy aloldalra a Google annál fontosabbnak és hitelesebbnek fogja tartani az adott tartalmat. Vagyis SEO szempontból kiemelten fontos szerepet játszik az oldalon elhelyezett linkek mennyisége és minősége. Ha aktiválva van a ‘Text link counter’ akkor a ‘Vezérlőpult > Bejegyzés > Összes bejegyzés’ felületen fogod látni a kimenő és beérkező belső linkek számát.

belső link számláló
XML sitemaps – XML oldaltérképek
Az oldaltérkép vagy sitemap egy olyan XML fájl, ami tartalmaz minden olyan oldalt, dokumentumot és adatot az adott weboldalról, amire a Google keresőnek szüksége lehet. A sitemap a webhely összes URL-jét hierarchikus formába rendezi, hogy a keresőnek a lehető legkönnyebben elérhető legyen a keresett információ.

A webhelytérképet a Yoast automatikusan létrehozza a bővítmény telepítéskor, amit utánna bármikor ellenőrizhetsz a weboldal.hu/sitemap_index.xml URL cím megadásával.

seolabor webhelytérkép ellenőrzése
Ryte integration – Ryte integrálás
A Ryte hetente ellenőrzi a weboldal ‘egészségi állapotát valamint azt, hogy megfelelően van-e indexelve weboldalad a Google számára. Az oldalak indexelését célszerű a Yoast helyett inkább a Search Console felületén ellenőrizni, hiszen ez a Google hivatalos eszköze. A honlap egészségügyi állapotát pedig a ‘Vezérlőpult > Eszközök > Webhely egészség’ felülten tudod ellenőrizni. A Ryte integrálást nem muszáj használni, nyugodtan ki lehet kapcsolni nem fogja befolyásolni a helyezéseket.
Webhely egészségi állapotának ellenőrzése
Admin bar menu – Admin menüsor

Az admin menüsor bekapcsolásával elérhetővé válik a Yoast SEO logója a felső menüsorban.

Yoast SEO menüsor logó

Ez akkor lehet hasznos, ha gyorsan szeretnél ellenőrizni egy oldalt, hogy megfelelően van-e optimalizálva. Egy kattintásra tudod megvizsgálni például az adott oldal kulcsszó sűrűségét, strukturált adatait, betöltési sebességét, stb.

Security: no advanced settings for authors

Ezzel a beállítással engedélyezni lehet, hogy a külsős szerzők is módosítani tudják az aloldalak indexelését és kanonikus verzióját. Ha több szerzője is van a blognak érdemes átgondolni ezt a funkciót, ha viszont csak te írod a tartalmakat nyugodtan kapcsold ki.

Usage tracking

A Yoast SEO folyamatosan gyűjti a felhasználók adatait és visszajelzését a bővítmény fejlesztése érdekében. Ezzel a beállítással lehet engedélyezni és megtiltani, hogy plugin az összegyűjtött adatokat továbbítsa-e a fejlesztők részére vagy sem.

Webmestereszközök

Yoast SEO webmestereszközök hozzáadása

A webmestereszközök fülnél tudod integrálni az egyes keresőmotorokhoz tartozó hivatalos mérőeszközöket. Ha a weboldalad össze van kötve például a Google Search Console ingyenes eszközzel, akkor pontosan látni fogod, hogy milyen kulcsszavakra jelenik meg a weboldal és abból  mennyi organikus forgalom érkezik havonta.

A tulajdon igazolását a legegyszerűbben a Search Console felületén tudod beállítani. Itt csak meg kell adni a weboldalad domain nevét és a kapott kódot hozzá kell adni domain rekord fájljaihoz. Ha nem tudod, hogy pontosan hogyan kell integrálni a Search Console-t érdemes felvenni a tárhelyszolgáltatóval a kapcsolatot, hiszen ők 2 perc alatt be tudják állítani neked az ehhez szükséges TXT rekordokat.

sikeres search console hozzáférés

Extra beállítások

General – Általános

Általános beállítások

Az általános fülnél tudod módosítani a korábban megadott címben szereplő márkanevet és a szeparátort, valamint a tudásgráf adatait.

Content types – Tartalom-típusok

Tartalom típusok

A content fülnél azt tudod megadni, hogy a Yoast alapértelmezetten, hogyan jelenítse meg a  bejegyzések és oldalak címét, meta leírását. Különböző változók hozzáadásával lehet például automatizálni a bejegyzések címének és leírásának kitöltését. Ez akkor lehet hasznos ha több száz vagy több ezer termékes webáruházad van és nem akarod egyesével megírni a meta adatokat. Ugyanakkor azt is fontos kiemelni, hogy az automatikusan megadott meta tagek sokszor nem ideálisak SEO szempontból. Gyakran előfordul, hogy túl hosszúak és nem tartalmazzák megfelelően kulcsszót.

Emellett lehetőség van megtiltani a bejegyzések, oldalak, és projektek indexelését, azonban korábban a telepítés varázslóban ezt már megfelelően beállítottuk.

Media – Média

Média fájlok beállítása

A média felületén egyszerűen tiltani tudod az oldalra feltöltött képek indexelését, vagyis meg tudod akadályozni, hogy az oldal megjelenjen a képes találatok között. Célszerű alapértelmezetten hagyni, hiszen a képek ugyanúgy hozzátartoznak a tartalmi optimalizáláshoz mint a szöveg.

Taxonomies – Taxonómiák

taxonómiák

Alapértelmezetten az összes taxonómia megjelenik a keresőben, azonban ezt érdemes korlátozni. Például a gyenge minőségű címke oldalak jelentősen vissza tudják húzni egy weboldal minőségét. Épp ezért ezeket az oldalakat érdemes noindexelni és csak akkor engedélyezni, ha valóban indokolt. Ezzel szemben a kategória oldalakat sosem szoktuk letiltani, hiszen egy megfelelően optimalizált kategóriára akár jelentős organikus forgalom is érkezhet.

Emellett az URL-ek szerkezetét is módosítani lehet aszerint, hogy az egyes kategória oldalak URL-je tartalmazza-e a /category/ előtagot vagy sem.

Archives – Archiváltak

Archivált tartalmak
Szerző archívumának beállítása

Itt tudod módosítani a szerzői oldalak kezelését. Fontos, hogy csak akkor aktiváld ezt a beállítást, ha több szerző is publikál az oldalra. Ha a szerzői archívum aktív az adott szerző nevére kattintva az oldal listázni fogja összes korábbi bejegyzését.

Dátum szerinti archívum beállításai

A dátumok alapján létrehozott archívumok akkor lehetnek hasznosak, ha nagyon sok bejegyzés jelenik meg az oldalon és a felhasználók szeretnék az egyes hónapok alapján csoportosítani a tartalmakat. A dátum archívumot az oldalsávban érdemes megjeleníteni, hogy a felhasználók egyszerűen tudjanak navigálni az egyes hónapok között.

Speciális oldalak

Az utolsó lehetőségnél pedig az oldalon belüli keresések és a 404-es oldalak címét tudod módosítani. Érdemes például a ‘Page not found’ feliratot ‘Az oldal nem található’-ra állítani, hogy a böngésző címsorában ne egy angol felirat jelenjen meg a látogatóknak.

speciális oldalak

Breadcrumbs – Morzsamenü

A morzsamenük az oldal tetején jelennek meg és azt a cél szolgálják, hogy a látogatók egyszerűen tudjanak navigálni a weboldal szerkezetben.

morzsamenü

A fenti morzsamenün jól látszik, hogy jelenleg az iphone kategórián belül az iphone 11 pro termék oldalát böngészem, de egyszerűen az iphone kategória kattintva azonnal vissza tudnék navigálni a többi termékhez is. A morzsamenüt akkor érdemes bekapcsolni, ha a weboldalhoz sok aloldal tartozik és emiatt bonyolult átlátni a honlap szerkezetét a látogatók számára.

Közösségi média beállítások

Közösségi média beállítások

A közösségi média beállításokban tudod hozzáadni a weboldaladhoz kapcsolódó social felületeket. A Yoast SEO csak a Facebookot, Twittert, és Pinterestet támogatja, azonban ezekhez egyszerűen hozzá tudsz adni Open Graph metaadatokat. Ezekkel a meta adatokkal lehet módosítani a hivatkozások előnézeti képét, címét, és leírását. A meta adatokat minden aloldalnál külön-külön be tudod állítani, így amikor valaki használja az adott linket mindig olyan egyedi előnézeti kép és szöveg fog megjelenni amilyet te határoztál meg.

Haladó eszközök

haladó eszközök beállítása

Import and Export – Importálás és exportálás

Ha esetleg korábban más bővítményt használtál a weboldalad keresőoptimalizáláshoz, akkor ennél a pontnál importálni tudod a régi plugin beállításait. Ugyanezzel a módszerrel exportálni is lehet az adatokat, ha váltani szeretnél egy másik SEO bővítményre.

File editor – Fájl szerkesztő

A fájl szerkesztőben egyszerűen tudod módosítani a weboldalhoz tartozó robots.txt és .htaccess fájlokat anélkül, hogy be kéne lépned a Cpanel kezelőfelületére.

Robots.txt és .htaccess fájl szerkesztő

Bulk editor – Tömeges szerkesztő

A csoportos szerkesztő segítségével egy felületén tudod módosítani az összes oldal és bejegyzés címét, meta leírását. Ez akkor igazán hasznos, ha sok olyan tartalom van aminek gyorsan kell szerkeszteni vagy kitölteni a hiányzó meta adatait.

Tömeges cím és meta leírás szerkesztő

Yoast SEO használata

A Yoast SEO a technikai beállítások mellett rengeteg szövegírási tippet is mutat a tartalmak megfelelő optimalizálásához. Ehhez csak meg kell adni a fő kulcsszót és a Yoast különböző paraméterek alapján elemzi az oldalon található tartalmat. Az elemzést követően a bővítmény egy piros-sárga-zöld skála alapján értékeli a megvizsgált tényezőket:

Piros – Javításra szorul

Sárga – Javaslat

Zöld – Megfelelő

Mindig próbálj arra törekedni, hogy minél több tényező zöldre váltson, de ne minden áron! Fontos, hogy elsősorban a felhasználóknak készül a tartalom nem pedig az algoritmusnak. Vagyis a felhasználói élményét soha ne áldozd fel azért, hogy még egyszer belefogalmazd a kulcsszót a szövegbe.

Mivel a Yoast nem érti meg a magyar nyelvet, ezért csak akkor számolja a kulcsszavakat ha azok pontos egyezéssel szerepelnek a szövegben. Például azt sem ismeri fel, ha egy szó ragozva van a tartalomban. Ezzel szemben a Google algoritmusa minden ragozást és kapcsolódó kifejezést felismer. Épp ezért a Yoast SEO utasításai bár nem 100%-osak, de kezdők számára mindenképp egy jó kiindulási alap a tartalmak optimalizálásához.

Focus keyphrase –  Fókusz kulcsszó beállítása

A Yoast ‘meta box’ szerkesztő felülete minden aloldalhoz elérhető a ‘Bejegyzés / oldal szerkesztése’ gombra kattintva.

bejegyzés szerkesztése

Az oldal alján megjelenő plusz sávban tudod szerkeszteni a metaadatokat és megadni azt az egy fő kulcsszót, amire az adott oldalt szeretnéd optimalizálni. A ‘Focus keyphrase’ sávban megadott kulcsszó alapján a ‘SEO analysis’ fülre kattintva látni fogod a tartalom jelenlegi optimalizálási állapotát ’Analysis results’.

Yoast SEO elemzési javaslatok

Vannak olyan tényezők amelyek SEO szempontból kisebb prioritást élveznek, és vannak olyanok is amelyek kiemelten fontosak. A plugin ezeket a tényezőket mérlegeli és ennek megfelelően ad tanácsokat. Például ha a címben nem szerepel a fő kulcsszó az sokkal nagyobb hiba, mintha a meta leírás nem tartalmazná a megfelelő kifejezést. Emellett a Yoast számos tényezőt megvizsgál például: a külső és belső hivatkozásokat, a képek alternatív szövegét, a tartalom hosszát, a címsorokat, stb.

SEO title – Cím beállítása

A title vagyis az oldal címe benne van a TOP 3 rangsorolási faktorban, ami nem véletlen hiszen ez határozza meg, hogy miről fog szólni az adott tartalom. A ‘Google preview’ alatt látni fogod, hogy a kész oldal, hogyan fog majd megjelenni mobilon és asztali gépen a találati listában. Ez alatt pedig ‘Edit snipped – Kivonat szerkesztése’ gombra kattintva megjelenik meta szerkesztő felülete is.

Meta adatok szerkesztése

Milyen a meta title?

Rövid

Az oldal címe maximum 50-55 karakter hosszú lehet. A túl hosszú címnek a Google levágja a végét vagyis célszerű tartani a 55 karakteres limitet. Fontos, hogy a cím végén megjelenő márkanév is beleszámít ebbe a tartományba vagyis érdemes mindig kellő időt szánni a megfelelő cím kiválasztására.

Ugyanakkor azt is érdemes figyelembe venni, hogy minél több kifejezés szerepel a címben annál kisebb lesz az egyes szavak prioritása, vagyis a hosszú cím SEO szempontból kifejezetten káros is lehet.

Informatív / Figyelemfelkeltő

A cím mindig legyen informatív és figyelemfelkeltő hiszen, ha nem tartalmaz elég információt a felhasználók nem fognak rákattintani az oldalra. Azt javaslom, hogy mielőtt véglegesíted az oldal címét mindig ellenőrizd, hogy az adott kulcsszóra a versenytársak milyen title-t adtak meg. Ezzel a módszerrel olyan címet lehet összeállítani, ami mind a felhasználóknak, mind a keresőrobotoknak megfelel.

Kulcsszó specifikus

Ahogy már említettem a cím meghatározza, hogy miről fog szólni a tartalom, épp ezért a kulcsszó elhelyezése és formája meghatározó lehet a helyezéseket tekintve. Kutatások alapján a fókusz kulcsszót mindig a title elejére célszerű elhelyezni ragozatlan formában, ugyanis az adott kifejezés ekkor kapja a legnagyobb prioritást.

Egyedi

SEO elemzések során gyakran találkozok azzal a problémával, hogy duplikált címeket használnak a weboldal tulajdonosok. Ez azt jelenti, hogy több aloldalalnak is szóról-szóra ugyanaz a címe. Nagy mennyiségben ezek a duplikációk összezavarhatják a keresőrobotok működését, arról nem is beszélve, hogy ezek az aloldalak egymás ellen versenyeznek ugyanazért a kulcsszóért, ami SEO szempontból kifejezetten káros.

Meta description – Meta leírás beállítása

A meta leírás feladata, hogy maximum 1-2 mondatban bemutassa az adott oldal tartalmát. Ez a rövid ismertető leírás a találati listában is meg fog jelenni, vagyis úgy kell megfogalmazni, hogy a felhasználók a leírás elolvasása után rákattintsanak a weboldalra. Bár a description (leírás) közvetlenül nem befolyásolja a helyezéseket, de nagy mértékben lehet vele növelni a felhasználók átkattintási arányát. A leírást közvetlenül az cím alatt a ‘Meta description’ mezőben tudod megadni.

Milyen a jó meta description?

Tömör

A leírás hossza 150-155 karakterre van limitálva, ez kb. 2 rövidebb mondatnak felel meg. A hosszát tovább korlátozza a bejegyzések publikálásának dátuma is, amit a WordPress automatikusan megjelenít a találati listában. Ha tökéletesre akarod optimalizálni a meta leírást érdemes ezt a tényezőt is figyelembe venned.

Bejegyzés dátuma megjelenés
Átkattintás ösztönző

Ahhoz, hogy ki tudd használni a leírás adta előnyöket érdemes úgy megfogalmazni a szöveget, hogy a felhasználók tovább akarják olvasni a bejegyzést.

Kulcsszó specifikus

Ha a leírásban elhelyezett kulcsszó megegyezik a felhasználók által keresett kifejezéssel a Google automatikusan félkövérrel fogja kiemelni az adott kifejezést. Valamint sokan már azért is rákattintanak az oldalra mert látják, hogy szerepel benne az általuk keresett kulcsszó.

Readability – Olvashatóság

Olvashatósági elemzés

Az olvashatóság elemzés során a bővítmény olyan szempontokat vizsgál ami elsősorban az oldalra érkező látogatóknak lehet fontos. Ugyanakkor magyar nyelven ez nem funkció még elég hiányos, emiatt több részt folyamatosan is pirossal fog jelezni Yoast. Magyar nyelven jelenleg csak ezeket a részeket tudja elemezni a plugin:

Sentence length – Mondatok hosszúsága

Általánosságban elmondható, hogy minél rövidebb egy mondat annál könnyebb megérteni az olvasónak. A Yoast SEO ajánlása, hogy egy mondat maximum 20 kifejezésből álljon és egy bekezdésben ne foglaljon több helyet a szövegtömb negyedénél.

Paragraph length – Bekezdések hosszúsága

A Yoast javaslata szerint a bekezdések hosszát nem érdemes 7-8 mondatnál tovább nyújtani. Célszerű mindig arra törekedni, hogy az adott bekezdés legfontosabb mondatát mindig a szöveg elejére helyezzük, ugyanis így sokkal nagyobb az esélye, hogy a felhasználók tovább olvassák majd a szöveget.

Subheading distribution – Címsorok felépítése

A headings vagy magyarul címsorok segítségével lehet tagolni a szöveget. Ökölszabály, hogy a címsorok együttes összeolvasásával meg lehet állapítani, hogy az adott bejegyzés tartalmazza-e azt az információt amit keresünk. A Yoast ajánlása, hogy egy bekezdés maximum 3-400 szóból álljon.

Főleg angol és német nyelvterületeken a bővítmény még elemezni tudja a szenvedő szerkezetek eloszlását, azonos mondatkezdő szavakat, kötőszavak használatát, stb.

Noindex / Nofollow / Canonical

Az ‘Advanced’ vagyis a haladó beállításoknál tudod szabályozni, hogy az adott oldalt hogyan kezelje az algoritmus.

Noindex / Nofollow / Canonical beállítása

Noindex

Ha noindexre állítod oldalt, akkor azt a kereső nem fogja figyelembe venni a rangsorolás kialakításánál, vagyis nem fog megjelenni a találati listában sem. Ez akkor lehet hasznos ha a gyenge minőségű oldalakat ki akarod venni a Google indexből például a köszönjük, hogy vásárolt / feliratkozott oldalakat, a kosár oldalt, stb.

Nofollow

A nofollow linkeket a keresőrobotok nem követik tovább, ilyen hivatkozásokat csak nagyon ritkán szoktunk használni, ha bővebben érdekel a nofollow linkek története olvasd el az erről készült korábbi bejegyzésem.

Canonical

A kanonikus URL (canonical) egy olyan HTML alapú kód, amivel jelezni lehet a keresőrobotoknak, hogy egy tartalomnak melyik az eredeti (preferált) változata. Abban az esetben kell jelezni a preferált változatot, ha egy bizonyos tartalom egy az egyben vagy nagyon hasonlóan többször is megjelenik más-más URL-eken.

Yoast Premium

Megéri a Yoast premium változat? Milyen extra beállítások lesznek elérhetőek, ha kifizeted a €89-os díjat?

Több fókusz kulcsszó

Az ingyenes változatban csak egy kulcsszót lehet megadni, azonban a premium verzióban lehetőség van kapcsolódó kifejezések megadására is. A Yoast ebben esetben az összes megadott kulcsszó alapján elemzi a tartalmat és ennek megfelelően mutat megoldási javaslatokat is.

Tartalom frissítési figyelmeztetés

A Google szereti ha a régebben publikált tartalmakat frissítjük / aktualizáljuk / bővítjük. A premium verzió mindig küld egy értesítést ha egy bejegyzés publikálása óta már több mint 6 hónap telt el.

Közösségi média előnézet

A fizetős változat a meta adatok mellett azt is megjeleníti, hogy az egyes aloldalak hogyan fognak kinézni, ha publikáljuk Facebookra vagy Twitterre.

Belső linkelési javaslat

A Yoast elemzi az oldalon található összes bejegyzést és tippeket ad, hogy mely tartalmak kapcsolódnak össze és hova érdemes belső linkeket elhelyezni a szövegben.

Automatikus belső link elhelyezés

A belső linkeket automatikusan is el tudja helyezni a bővítmény, hogy neked ne kelljen egyesével felkeresni a korábban publikált releváns oldalakat.

Link átirányítások

A megszűnt 404-es oldalakat a plugin automatikusan átirányítja a szerinte legközelebbi releváns oldalra, így soha nem lesznek hibás vagy nem található oldalak a weboldaladon. Emellett te is egyszerűen tudsz átirányítani hivatkozásokat A-ból B-be.

24/7 támogatás

Folyamatos elérést biztosít a premium felhasználóknak a Yoast, így angolul bármikor tudsz kérdezni emailben a fejlesztőktől.

Nincsenek reklámok

Természetesen ha előfizetsz a bővítményre a Yoast biztosítja, hogy a teljes felület reklámmentes legyen számodra.

Áttekintési riport

A bővítmény automatikusan generál egy CSV fájlt, ami egy áttekintést ad a számodra legfontosabb kulcsszavakról, URL-ekről, olvashatósági elemzésekről, stb.

Yoast SEO GYIK

Mi az a Yoast SEO?

A Yoast SEO jelenleg a legnépszerűbb ingyenes WordPress SEO bővítmény, ami nem véletlen hiszen rengeteg funkció érhető el benne. Felhasználóbarát környezetben tudod szerkeszteni a weboldal meta adatait és olyan tippeket mutat, ami alapján tökéletesre lehet optimalizálni az adott oldal tartalmát.

Miért használja mindenki a Yoast SEO-t?

A Yoast egy univerzális SEO bővítmény, amivel webfejlesztő nélkül is egyszerűen lehet módosítani a weboldal technikai és tartalmi beállításait.

A Yoast SEO optimalizálja a weboldalam?

A Yoast telepítése önmagában nem elég a jó helyezések eléréséhez. Ugyanis a SEO folyamatok nagy részét továbbra is neked kell majd ellátni. A bővítmény telepítése azonban nagyságrendekkel leegyszerűsíti a keresőoptimalizálás lépéseit.

Megéri a Yoast Premium?

Ha még kezdő vagy a válasz egyértelműen nem. Hiszen nem kapsz annyi pluszt, amiért megéri aktiválni a prémium verziót. Ugyanakkor ha már tapasztaltabb vagy és szükséged van az extra funkciókra, hogy gyorsabban haladj a munkával érdemes megfontolni a váltást.

Összegzés

Kezdőként egyértelműen a Yoast SEO a legjobb választás. Mindenképpen érdemes kipróbálni és tapasztalatot szerezni, hogy az egyes beállítások változtatására hogyan reagál a weboldal és hogyan változnak az organikus helyezések ha minden jel piros és akkor ha minden jel zöld.