Ma már egy vállalkozás számára elengedhetetlen egy weboldal, ugyanakkor hiába van honlapja a vállakozásodnak, ha arra nem érkeznek látogatók.

Fontos tudnod, hogy a felhasználók több mint 80% a találati listának az úgynevezett ”hajtás feletti” részből fog választani.

A hajtás feletti rész azt jelenti, hogy az emberek nem görgetnek, azaz amilyen oldalakat látnak a Google találati lista felső részén, nagy valószínűséggel abból fognak választani.

A találati lista második oldalra az embereknek csak az 5-10%-a jut el, ők is csak akkor, ha valami nagyon speciális dologra keresnek, és nem kapnak rá kielégítő választ az első oldalon.

A Google a találati lista helyezéseket az algoritmus határozza meg, a felhasználók keresési szándékai és szokásaik alapján. Azaz a Google pontosan tudja, hogy az egyes kulcsszavakra milyen találatokat várnak eredményként az emberek. A robotok megpróbálják a témában a lehető legrelevánsabb találatokat előre sorolni.

Nézzünk egy példát, kávéfőzőt szeretnék venni, és beírom a Google keresőbe, hogy:

dolce gusto kávéfőző

kavefozo-kereses-google

Látható, hogy rögtön 4 db fizet hirdetés jelenik meg (PPC-pay/click) a találati listában, ami a kijelző ¾-ét rögtön el is foglalta, és itt még meg sem jelentek a Google SERP Features találatok, az oldalt megjelenő vásárlási lehetőségeket leszámítva.

Az organikus találatok csak ezek után jelennek meg, a keresőoptimalizálással viszont ezeket a találatokat célozzuk meg, és itt szeretnénk lehetőleg az első háromban benne lenni.

A fizetett Google Ads hirdetésekkel szemben itt csak akkor tudsz előkelő helyen megjelenni, ha az oldalad kiemelkedik a többi közül.

Ahhoz, hogy a Google találati lista helyezéseidet javítsd, és felkerülj az első oldalra, fontos tisztában lenned azzal, hogy milyen hibák vannak az oldaladon, ehhez viszont elemezned kell.

Meg kell tudnod, hogy a Google szemében miért nem elég releváns az oldalad az adott kulcsszóra. Épp ezért ebben a cikkben összeszedtem azt az 5 fontos tényezőt, ami meggátolhat abban, hogy a Google találati lista elejére kerülj.

5 tipp a Google találati lista helyezés javításához

  • Miket indexel a Google?
  • Mennyire gyors az oldal?
  • Biztonságos-e a weboldal?
  • Mobilbarát-e az oldal?
  • Megfelelő a tartalom?

Google indexelés ellenőrzése

A Google robotok az alapján határozzák meg az oldalad relevanciáját, és minőségét, hogy milyen oldalaknak engedélyezed az indexálását.

Tehát a Google megvizsgálja az oldalad egészét és az alapján dönti el, hogy mennyire releváns az adott kulcsszóra a többi oldalhoz képest.

Ha jobb, mint a többi, előrébb sorolja, ha nem akkor hátrébb.

A leggyakrabban elkövettet SEO hiba az, hogy mindent indexel a kereső, ami az oldalon található.

Azt, hogy a Google milyen oldalakat indexelt a weboldaladból nagyon egyszerűen meg tudod vizsgálni, a site: utasítással.

site:domainneved.hu

Ekkor a Google csak azokat a találatokat fogja megjeleníteni, amit a te weboldaladból indexált, ezek alapján határozza meg az oldalad minőségét.

seolabor Google index

Ha itt talál olyan oldalakat a Google, ami gyenge minőségű, az rossz hatással lehet a helyezéseidre.

Gyenge minőségű oldalak

Honnan tudod, hogy gyenge minőségű egy oldal?

Minden olyan oldal gyenge minőségűnek számít a Google szemében, ahol nem szerepel minimum egyedi 3-400 szó.

Ebbe beletartoznak a következő oldalak is:

  • ”köszönjük, hogy feliratkozott / vásárolt.. oldalak”
  • Kosár oldal
  • Belépési oldal
  • Címke oldalak
  • stb.

A címke oldalakra mindaddig érdemes noindexet tenned, amíg nem tartozik az adott címkéhez 8-10 cikk, hiszen ha csak 1-2 tartalom tartozik minden címkéhez, azok a címkeoldalak a Google szemében nagyon gyenge minőségűek lesznek.

Gyenge minőségű oldalnak számítanak a duplikált tartalmak is, ugyanis a robotok nem tudják eldönteni, hogy melyik az eredeti oldal, ami gyakran összezavarja őket, és nem a megfelelő oldalt rangsorolja (ha rangsorolja).

Duplikációk

A duplikációk akkor jelennek meg a weboldaladon, ha egy szövegrész egy az egyben megjelenik több URL címen is.

A webáruházaknál gyakran előforduló hiba, hogy a termékeknél a gyártó által megadott termékleírást adják meg, ami egy sablon szöveg, és gyakran szokott problémát okozni.

Webhelytérkép

Ahhoz, hogy a Google találati lista elejére kerülj fontos, hogy kereső minden aloldaladat ismerje, és be tudja járni, erre való az oldaltérkép vagy webhelytérkép.

Az oldalad webhelytérképét a legegyszerűbben a Yoast Seo bővítménnyel tudod létrehozni. Ha még nem rendelkezel webhelytérképpel, akkor olvasd el az erről készült korábbi bejegyzésemet.

 

Weboldal sebességének gyorsítása

Ahogy már fent is említettem a weboldal betöltési sebessége a keresőoptimalizálás fontos része. Amikor valaki az oldaladra talál, és azt látja, hogy nagyon lassan tölt be, nem fog rá várni, azonnal kilép.

Épp ezért az oldaladnak villámgyorsnak kell lennie, hiszen a felhasználók sokkal szívesebben térnek vissza és használnak egy gyors, UX barát weboldalt.

Mivel tudod javítani a weboldal sebességét?

  • Pluginok
  • Képek optimalizálása
  • Tárhely szolgáltató

Pluginok

Ha vannak az oldaladon olyan bővítmények, amit csak kipróbáltál, de már nem használsz, azokat érdemes törölnöd, hiszen feleslegesen fogják a helyet, és lassítják az oldaladat is.

Az oldalad annál gyorsabb minél kevesebb plugint használsz, épp ezért törekedj arra, hogy csak a legszükségesebbek maradjanak fent.

Ilyenek pl. Yoast Seo, Akismet, wordfence, woocommerce, GDPR cookie, WP Rocket, stb.

A WP Rocket plugin-t érdemes feltelepítened, nagyon hasznos a sebesség optimalizálás szempontjából, a bővítmény automatikusan tömöríti a JavaScript, HTML, és CSS fájlokat, emellett a böngésző gyorsítótárazást is lehetővé teszi, valamint a lazy load-ot.

Lazy load

A lazy load ahogy a neve is takarja lassú, lusta beöltés, ami azt jelenti, hogy a webhely betöltésekor először csak azok a képek töltődnek majd be, amik az oldal tetején láthatók.

Az oldal alján / közepén található képek csak ”késleltetve” jönnek majd be, hiszen a felhasználó oda csak 4 perc múlva fog eljutni, addigra meg szépen lassan be tud tölteni.

Ezzel azt érjük el, hogy kattintás után szinte azonnal látjuk is az első tartalmat az oldalon.

Képek

A képek neve, mérete, felbontása, és optimalizálása kritikus tényező a sebességet illetően.

A feltöltött képek neve utaljon a kép tartalmára, valamint tartalmazza az adott kulcsszót.

img00051.png helyett használj pl. szarvasi-kavefozo.png

A névben nem szerepelhet ékezet, valamint a szavakat kötőjellel kell elválasztani.

A név megadása után figyelned kell, hogy képed felbontására, ugyanis a nagy méretben feltöltött képek lassan töltenek be.

A képek tömörítéséhez és optimalizálásához használd a TinyPNG eszközt, ami veszteségmentesen képes összetömöríteni a képed.

TinyPNG kép tömörítés

Ha bővebben szeretnél olvasni a képek keresőoptimalizálásáról, akkor olvasd el az erről készült cikkemet, ahol egy kép teljes optimalizálását mutatom be lépésről-lépésre.

Tárhely szolgáltató

A tárhelyszolgáltató kiválasztásánál fontos szempont, a szerver, amin fut a weboldalad, mennyire gyors.

Egy megbízható szolgáltatónál a sebességgel nem szokott probléma lenni, ha neked viszont az optimalizálások ellenére, is lassú marad az oldalad, akkor érdemes a tárhely szolgáltatód felé jelezni.

Ebbe az esetben jó megoldás lehet egy nagyobb csomag, vagy a szolgáltató váltás, én személy szerint a tarhely.eu-t ajánlom.

Mivel tudod tesztelni a weboldal sebességét?

A weboldal sebességének tesztelésére rengeteg eszköz áll rendelkezésre, ezek közül a két legnépszerűbb a GTmetrix, és a Pagespeed insights.

 

GTmetrix

A GTmetrix személy szerint a kedvencem, nagyon pontos és részletes adatokat mutat, mindezt megoldási javaslatokkal.

A teszteket minden esetben egy Kanadai szerverről végzi az eszköz, ennek ellenére rendkívül megbízható adatokat mutat.

A teszt futtatásához meg kell adnod a domain neved:

GTmetrix képek tömröítése

A teszt után egy listát kapsz, ahol fel vannak sorolva szín jelölésekkel, hogy az adott lekérésre, hogyan reagált a weboldal.

Ha összegesében nézzük a teszt végeredményét, akkor a 85-90% fölötti PageSpeed Score már jónak számít.

Pagespeed insights

A PageSpeed Insights nagyon hasonló az előbb bemutatott GTmetrix-hez, azonban ez az eszköz egy 0-100-ig terjedő skálán osztályozza a weboldalt.

Page Speed teszt

Látható, hogy mind az asztali, mind a mobil verziót külön teszteli, és ugyan úgy ad megoldási javaslatokat.

Mind két eszközt érdemes használni, és kijavítani az esetleges hibákat.

SSL tanúsítvány előnye

Az oldalad biztonságáért az SSL tanúsítvány a felelős, biztosítja a felhasználók számára, hogy a weboldaladon megadott adatok titkosítottan és biztonságban fognak eljutni a célszerverre.

Alapértelmezetten a weboldalakat egy HTTP protokoll segítségével tudja elérni a felhasználó, ami azt jelenti, hogy a HTTP egy kommunikációs forma a felhasználó és a szerver között.

Azonban az adatok biztonságáért nem felel semmi és senki, így könnyen illetéktelenek kezébe kerülhetnek az adatok, amit nem szeretnénk.

Az SSL tanúsítvány viszont az adatoknak a biztonságáért felel, ha rendelkezel ilyen tanúsítvánnyal, akkor az oldalad HTTPS protokollal lesz elérhető.

Az SSL tanúsítvány telepítéséről itt olvashatsz bővebben.

 

Mobilbarát weboldal

A Google találati lista helyzéseid javításához nagymértékben hozzájárul a mobil barát verzió is. A Google előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat, hiszen egyre több keresés érkezik mobilról, amit a keresőnek ki kell szolgálni, emellett a Google átállt a Mobile-First Indexingre is.

A lényeg, hogy a mobilon megjelenő tartalomnak meg kell egyeznie az asztali gépen megjelenő tartalommal. Ha ez nem egyezik meg, tehát pl. desktopon megjelennek olyan tartalmak is melyek mobilon nem, akkor az befolyásolhatja a helyezésid. (nem jó értelemben)

Mikor mobilbarát egy weboldal?

Minden tartalom, ami elérhető a weboldalon, könnyen olvasható, és kattintható legyen, ne kelljen nagyítani-kicsinyíteni.

Szerencsére most már a legtöbb sablonszerkesztő (Divi, Elementor) alapból responsive design-t használ, ami ennek köszönhetően mobilbarát is a weboldal.

A mobil verzió optimlizálásra, akkor is figyelned, ha Divi-t, vagy Elementor-t használsz, hiszen sokszor előfordul, hogy levágja a szöveg / kép felét, vagy nem jól tördel a szoftver, ilyenkor jó megoldás lehet, ha átméretezed az adott tartalmat.

 

Tartalmi optimalizálás

Az On-site vagy tartalmi SEO legfontosabb alkotóeleme a kulcsszó.

Tudd, hogy milyen kulcsszóra optimalizálsz, emellett fontos, hogy kulcsszóra csak egy tartalom legyen optimalizálva.

Hol szerepeljenek a kulcsszavak?

A megjelent tartalmaidat mindig elemezned a WebSite Auditor szoftver segítségével.

Az eszköz fizetős, de ingyen is tudod használni, néhány apróságot leszámítva. (pl. nem tudsz exportálni, nem tudod, elmenti a projekteket)

A szoftver az adott kulcsszóra megvizsgálja a top találatokat, majd összeveti a tieddel, és ez alapján megoldási javaslatokat ad, hogy milyen kapcsolódó kulcsszavakat (TF-IDF) kell még használnod a cikkedben.

Az elemzéshez add meg az oldalad domain nevét:

Weboldal hozzádása

Miután az oldalad elemzése véget ért, válaszd ki a Content Analysis menüpont alatt a Page audit-ot, majd add meg az adott URL-t és a hozzá kapcsolódó kulcsszót.

oldal elemzése

A jelentésben a szoftver egy százalékos eredményt ad vissza, 0-100% között, hogy mennyire van jól optimalizálva a cikked.

oldal elemzés kiérékelése

Egészítsd ki a hiányzó kulcsszavakkal a cikked, majd futtasd, le újra és újra a tesztet, míg tökéletes nem lesz az optimalizálás.

Összegzés

Összeségében elmondható, hogy a Google találati lista helyezések sokszor apróságokon múlnak.

Mindig törekedj, az egyedi részletes cikkekre, ugyanis a Google ezeket preferálja. Valamint mindig próbáld meg az adott témát minden oldalról körbe járni, hogy jobb legyen a cikked a versenytársadénál.