Az internetre naponta kerülnek újabbnál-újabb tartalmak, amiket valami alapján osztályozni kell. Az algoritmus több mint 200 tényező alapján vizsgál meg egy weboldalt, hogy a felhasználók számára csak legrelevánsabb tartalmakat mutassa meg.

A keresőben elért helyezéseket a honlap optimalizálásával lehet javítani, ehhez viszont fontos átbeszélni az alapokat. A keresőoptimalizálást 3 nagy részre lehet bontani. Ezek a következők:

  • Technikai SEO

A technikai SEO elsősorban azért felel, hogy a Google kereső robotjai fel tudják térképezni és indexelni az adott weboldal tartalmát. Ezt követően pedig az algoritmus fogja eldönteni, hogy a felhasználók által keresett kifejezésekre az adott oldal hányadik helyen rangsorol.

  • On-page SEO

Az On-page vagy On-site SEO a weboldalon megjelenő tartalom megfelelő optimalizálásáért felel. A rangsorolás alapja az értékes tartalom, ehhez viszont olyan kulcsszavakra kell optimalizálni, ami az adott iparágban releváns.

  • Off-page SEO

Az Off-page vagy Off-site SEO kategóriába tartozik minden olyan tevékenység, ami az oldalon kívül történik. Ide tartozik a linképítés is, amikor egy adott weboldalra minél több értékes linket próbálunk szerezni, ezzel javítva a honlap relevanciáját és hitelességét az adott iparágban.

Fontos, hogy a fent említett három fő kategória szoros kapcsolatban áll egymással, épp ezért önmagában egyikkel sem lehet jelentős eredményeket elérni. A technikai rész a SEO alapjai, ha ez rendben van, akkor már egy tartalmi stratégia mentén el lehet kezdeni gyártani a blogbejegyzéseket. Ahhoz, hogy az értékes tartalmak a Google első oldalán jelenjenek meg szükség van külső linkekre is, melyek a weboldaladra mutatnak. Épp ezért ebben a cikkben linkekről és a linképítésről lesz szó.

Linképítés kezdőknek

Linképítés fogalma

A linképítés egy olyan keresőoptimalizálási folyamat, amivel el lehet érni, hogy más weboldalak a te honlapodra mutató hivatkozásokat helyezzenek el.

Mi az a linképítés?

A linképítés során a SEO szakemberek az adott iparághoz kapcsolódóan olyan releváns szövegkörnyezetben helyezik el a hivatkozásokat, amelyek mind az oldalra érkező látogatóknak, mind a Google algoritmusa számára értékes.

A sikeres linképítés több szempontból is hasznos egy weboldal számára:

  • Feltérképezés

Az interneten több ezer új oldal jelenik meg naponta, a Google robotok feladata, hogy ezeket az oldalakat feltérképezze. Vannak olyan oldalak, amelyeket a botok már ismernek, és a rajtuk található külső linkek segítségével még több új oldalt tudnak megismerni.

  • Rangsorolás

Ha a weboldaladat meglinkelik egy másik honlapról, azzal a te weboldalad link ereje növekedni fog. A linket kihelyező weboldal a saját oldalának az X %-nyi erejét tudja csak tovább adni, épp ezért fontos, hogy mindig jó forrásból érkeznek ezek a hivatkozások.

  • Hitelesség

Minél több hiteles forrásból érkeznek a honlapodra külső hivatkozások (backlinks), annál jobb helyezéseket fogsz elérni a találati listában. A releváns linkek növelik a bizalmat és a hitelességet.

Linképítés fontossága

A Google számára fontos, hogy csak olyan weboldalak jelenjenek meg találati lista első oldalán, amelyek a felhasználók keresési szándékára a legrelevánsabb. Ehhez azonban a legtöbb iparágban önmagában a jól optimalizált tartalom már nem elég, a weboldalnak hitelesnek is kell lenni.

A keresőoptimalizálásban a weboldalra mutató backlinkek az oldal hitelességét határozzák meg. Minél több releváns link mutat egy weboldalra, az annál jobb helyezéseket fog elérni a Google organikus találatok között. Ezeket a külső forrásból származó hivatkozásokat különböző linképítési stratégiák által lehet megszerezni.

Milyen a jó link?

  • Releváns

Mindig törekedni kell arra, hogy a honlapodra hivatkozó weboldal témába vágó legyen, azaz hasonló célközönséggel rendelkezzen, mint a tied. Egy olyan link, amely azonos témájú szövegkörnyezetből érkezik, mint a tied, jóval értékesebb, mint egy teljesen eltérő témájú.

  • Természetes

A Google a linkek értékét tekintve a tartalomban szereplő hivatkozásokat tartja a leghitelesebbnek, hiszen ezek nagy valószínűséggel értékes szövegkörnyezetből és természetes módon jönnek létre.

  • Hasznos

Fontos, hogy a weboldalon elhelyezett linkek elsősorban a felhasználók számára nyújtsanak megoldást egy-egy téma tovább gondolására. Célszerű, úgy felépíteni az adott bejegyzést, hogy az oldalra látogatók a tartalom fogyasztása közben a kihelyezett linkekre kattintva még több hasznos információkhoz jussanak.

Linkek szerepe a rangsorolásban

Évekkel ezelőtt a linkek 80-90%-ban befolyásolták egy weboldal helyezéseit. Ezek a linképítési módszerek legtöbbször abból álltak, hogy az adott oldal URL címét beküldve úgynevezett katalógusokban és linktárakban jelenítették meg az üzemeltetők a weboldalakat.

Ezzel a módszerrel akár több száz linkhez hozzá lehetett jutni ingyen vagy pár ezer forintért. A technika kiválóan működött, azonban a linkek manipulálásával olyan honlapok is előre kerültek, melyek nem voltak relevánsak a felhasználók számára.

Ezt a Google is felismerte és komoly lépéseket tett a manipulációs célú linképítés semlegesítése felé. A Google egy keresőmotor, és az a célja, hogy a világon mindenki az ő keresőjét használja. Ehhez viszont az kell, hogy a beírt kifejezésre adott találati lista minél jobban a felhasználókra legyen szabva és csak azok az oldalak jelenjenek meg, amelyek valóban hasznosak. A keresőóriás 2012. április 24-én vezette be a Pingvin algoritmust. Az algoritmus frissítés elsősorban azokat a weboldalakat büntette hátrébb sorolással, melyek valamilyen SEO linképítés által, értéktelen katalógusokban jelenítették meg, többnyire azonos horgonyszöveggel a honlapjukat.

Fontos, hogy a linkek továbbra is a három legfontosabb rangsorolási tényező között szerepelnek, tehát a SEO egyik leglényegesebb elemét jelentik. Azonban a korábbi gyenge minőségű katalógus linképítési stratégiával ellentétben, ma már sokkal fontosabb a linkek minősége. Ugyanis sokkal jobb eredményeket lehet elérni kevés, de releváns hivatkozással, mint sok SPAM jellegű hivatkozással.

Linképítési technikák

Katalógus linképítés

A Pingvin algoritmus előtt a különböző linkfarmok, linkkatalógusok és privát blog hálózatok domináltak. Bár rendkívül olcsón kínáltak nagy mennyiségű linkeket a weboldal tulajdonosok számára, hatásuk mára elvesztette értékét. Ezek a gyenge minőségű hivatkozások jellemzően olyan honlapokról érkeztek, amelyek kizárólag linképítési célokat szolgáltak. Ma már az algoritmus, a rövid, néhány soros pontos egyezésű kulcsszavas linkeket pillanatok alatt kiszúrja és nem veszi figyelembe a rangsorolás kialakításánál.

Azok a weboldalak, amelyek csak ilyen linkekkel rendelkeztek hátrébb sorolást vagy konktér manuális büntetést kaptak. A büntetett honlapoknak egy része soha nem tudott visszajönni a Top 10 organikus találat közé.

Ezzel a módszerrel már nem lehet kimagasló SEO eredményeket elérni, olyan linkekre van szükség amelyek értékes és releváns forrásból érkeznek.

Prémium linképítés

A prémium linkek segítségével olyan nagy forgalmú olvasott médiumokon tudsz megjelenni, amelyek hitelesek a honlapod számára. Legyen szó akár egy olvasottabb blogról, regionális vagy tematikus portálokról, médiafelületekről, vagy akár szakmai megjelenési lehetőségekről. A prémium linkekhez tartozó bejegyzések minden esetben egyénre szabva a célközönségnek megfelelően készülnek el és kerülnek fel az adott portálra. Bár egy prémium link sokkal drágább, mint a különböző linkfarmok pár ezer forintos díjai, de hatása felér több 100 gyenge minőségű hivatkozással.

Vendégblogolás

A vendégblogolás egy olyan ingyenes linképítési technika, aminek az alapja tartalomgyártás. Bár a technika kivitelezése sokkal több időbe telik, de a SEO érték össze sem hasonlítható egy katalógus linkekkel.

Meg kell keresni az iparágadban azokat a weboldalakat, amelyek hasonló témájú oldalakat üzemeltetnek, mint a te, de mégsem vagytok versenytársak. Ezekkel az oldalakkal célszerű felvenni a kapcsolatot és megegyezni egy közös együttműködésben. Ezután el kell készíteni egy olyan bejegyzést, amely a partnered oldalára fog felkerülni, benne egy értékes linkekkel, amely a te weboldaladra mutat. A vendég cikk írás hatalmas előnye, hogy te tudod megszabni a témát, az elhelyezett linkek horgonyszövegét és szövegkörnyezetét.

Fontos, hogy az átadott tartalom mindig legyen kellően kidolgozott és minőségi, így biztosan szívesen publikálja majd a partnered a cikket. A tartalom témájáról érdemes mindig előre egyeztetni, hogy neked és a kiszemelt honlap látogatóinak is releváns legyen a bejegyzés.

Infografikák / Képek / Videók

A MOZ kutatásai alapján azt találta, hogy a képek, infografikák és videók segítenek a linképítésben. Jelen esetben nem az ingyenes sablon stock fotókra kell gondolni, hanem az egyedileg készített értékes grafikonokra, magyarázó képekre, képernyő fotókra és infografikákra. Ezeket a képeket gyakran felhasználják más konkurens weboldalak a bejegyzéseikben visszahivatkozva az eredeti kép forrására.

Az által készített egyedi képeket egyszerűen le tudod ellenőrizni, hogy más honlapok felhasználták-e. Ehhez a Google fordított képkeresés eszközét kell használni. Az üres mezőben most nem szöveget kell megadni, hanem az ellenőrizni kívánt képet, ekkor a Google kilistázza az összes weboldalt, ahol az adott kép már megjelent. Ha találsz olyan weboldalt, ahol felhasználták az általad készített képet, de nincs megjelölve a forrás, joggal kérheted link elhelyezését, esetleg a kép eltávolítását.

Esettanulmányok / Sikertörténetek

A vállalkozásod által elért sikereket, előrelépéseket, esettanulmányokat és sikertörténeteket szívesen osztanak meg más emberek is a saját oldalunkon. Ezekkel a történetekkel rengeteg embert lehet inspirálni és motiválni, amiért hálásak lesznek. Írd meg a blogodon, ha valami kiemelkedő változás történt a vállalkozásodban.

Linképítés trükkök

Említések

Gyakran előfordul, hogy az téged vagy a vállalkozásod megemlítik egy honlapon, azonban az említés csak szöveges formában jelenik meg, nincs meglinkelve a weboldalad. Ezeket az oldalakat érdemes felkeresni és felvenni velük a kapcsolatot a hivatkozás létrehozása érdekében.

Hogyan tudsz említéseket találni?

Érdemes az vállalkozásodra / termékedre / brandedre rákeresni a Google keresőben, úgy, hogy a saját honlapod ne jelenjen meg a találatok között. Ehhez egy speciális keresési operátor kell használni, amivel ki tudod zárni a saját oldalad a találatok közül.

ikea site keresési operátor

 fent említett példa minden olyan oldalt ki fog listázni amiben szerepel az ikea.hu kulcsszó, kivéve a hivatalos oldalt.

Ahhoz, hogy automatikusan kapj értesítést, amikor téged, a vállalkozásod vagy a terméked megemlítik, használd a Google Alerts ingyenes eszközét.

Az eszköz segítségével egyszerűen be tudod állítani:

  • Milyen kifejezések alapján kéred az értesítést?
  • Milyen gyakran ellenőrizze a megadott kulcsszót?
  • Pontos egyezésű legyen a kulcsszó?
  • Milyen típusú a tartalom amit keresel?

Felhőkarcoló technika

A skyscraper vagy magyarul felhőkarcoló technika elnevezés Brian Dean ismert SEO szakértő nevéhez fűződik. Brian 2015-ben kitalált egy olyan SEO stratégiát, amivel 14 nap alatt megduplázta a teljes weboldala organikus forgalmát. A felhőkarcoló technika egy olyan linképítési lehetőség, aminek az alapja a szövegírás, tartalomgyártás.

Brian technikája azon az elméleten alapszik, miszerint ha egy online tartalom kiemelkedik a tömegből, az sokkal népszerűbb lesz az adott iparágban. A részletes és értékes bejegyzéseket mindenki szereti, épp ezért mások is szívesen megosztják és hivatkoznak majd rá.

  • Keress egy olyan értékes bejegyzést, amire te is szívesen hivatkoznál

Keress az iparágadban olyan népszerű tartalmakat, amelyek jelenleg felkapottak az interneten. Ehhez érdemes a Buzzsumo eszközét használni, ami egy domain vagy kulcsszó megadásával az aktuálisan népszerű tartalmakat listázza.

  • Hozz létre egy ennél jobb tartalmat és publikáld

Érdemes az adott kulcsszóra a Google TOP 10 oldalát megvizsgálni, és minden fontos információt összegyűjteni, ami abban a témában hasznos lehet. A rengeteg tartalomból pedig elő kell állítani egy olyan bejegyzést, amely:

  • Hosszabb és átláthatóbb
  • Frissebb
  • Részletesebb és kidolgozottabb
  • Juttasd el a kész cikket a megfelelő célközönséghez

Célszerű felkeresni azokat a weboldal tulajdonosokat, akiktől inspirálódtál. Kérd meg őket, hogy hivatkozzanak a bejegyzésedre. Az emberek szeretik a jól kidolgozott, átlátható és szakmailag helyes cikkeket, épp ezért sokkal nagyobb valószínűséggel hivatkoznak vissza az oldaladra.

Link velocity

A link velocity elemzés segítségével egyszerűen meg lehet állapítani, hogy egy weboldal milyen rendszerességgel kap külső hivatkozásokat. A grafikon alapján napi, heti, havi vagy akár éves bontásban is megjelenítheti a honlapodra érkező linkek számát. Az elemzéshez érdemes az Ahrefs backlink elemző eszközét használni, amivel azonnal meg lehet állapítani, hogy az adott honlap kampányszerűen vagy folyamatosan kapta a linkeket. 

A Google számára az a természetes, ha a linkek folyamatosan gyarapodnak és nincsenek komoly visszaesések a grafikonban.

Link Velocity elemzés

Az egy időben beérkező sok link nem természetes és ezt a Google algoritmusa is észreveszi, ami akár a linkek ignorálásához is vezethet.

Horgonyszöveg szerepe a linképítésben

A horgonyszöveg (Anchor text) az, amire kattintva el tudod érni a szöveg alatta található linket.

Pl. wikipédia

Horgonyszöveg: wikipédia

URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kezd%C5%91lap

Ahhoz, hogy a Google számára természetes legyen egy weboldal linkhálózata, kritikusan fontos a linkek horgonyszövege, ugyanis a gyakran használt pontos egyezésű kulcsszavas anchor text nem természetes. Érdemes a hivatkozások horgonyszövegét úgy kialakítani, hogy szerepelejen benne a fő kulcsszó, de ragozott formában, esetleg több kifejezéssel együttvéve.

Ugyanakkor gyakran célszerű olyan horgonyszöveget is megadni, amiben nem szerepel a kulcsszó. Pl. kattintson ide, olvasson tovább, látogassa meg.

Fontos, hogy az adott oldal domain / brand nevét nem szükséges ‘sallang’ szöveggel linkelni, hiszen arra természetes módon is pontos egyezéssel szoktak hivatkozni.

Google Page Rank szerepe a linképítésben

A Google két alapítója Larry Page és Sergey Brin még 1998-ban kidolgozott egy olyan mutatószámot, amely egy 10-es skálán a hivatkozó oldalak alapján határozza meg egy weboldal fontosságát a keresőben, a mutatószámot Page Rank-nek (PR)-nek nevezték el. Fontos, hogy a Google a Page Rank mutatószámokat már évek óta nem publikálja, épp ezért hivatalos számokkal már nem lehet meghatározni egy domain erejét. A linképítéshez azonban gyakran szükség van egy mércére, ami alapján osztályozni lehet a linkeket. 

A probléma áthidalására a MOZ (DA) és az Ahrefs (DR) SEO eszközök mutatószámai nyújtanak megoldást. Fontos, hogy sem a Domain Authority, sem a Domain Rating nem hivatalos Google által alátámasztott adatok, épp ezért érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket a mutatószámokat.

Domain Authority

A Domain Authority (DA) egy olyan MOZ által létrehozott mérőszám, amely 0-100-ig terjedő skála alapján osztályozza egy domain erősségét. Egy induló honlap DA értéke mindig 1-es. Fontos, hogy a Domain Authority értékét logaritmikus skála alapján határozzák meg, minél magasabb a DA értéke, annál nehezebb a következő szintre jutni. Sokkal több idő pl. 40-ről eljutni 45-re, mint 1-ről 10-re.

Domain Rating

A Domain Rating (DR) az Ahrefs SEO eszköz mérőszáma. A Domain Authority-hez hasonlóan ebben az esetben is 0-100-ig terjedő skálán határozza meg a domain erejét a hivatkozások mennyisége és minősége alapján. A link mennyiség és minőség korrelál az összes URL magasabb helyezésével a keresőkben. Minél magasabb a Domain Rating annál jobb helyezéseket fog elérni az adott honlap a Google organikus találatai között.

Linkek fajtái

Dofollow

Linképítés szempontjából mindig ezeket a hivatkozásokat helyezzük előtérbe, hiszen csak ezek a linkek adnák át olyan linkerőt, amelyek emelik a honlap MOZ által használt DA (Domain Authority) vagy az Ahrefs által használt DR (Domain Rating) értékeit.

Nofollow

  1. szeptember 10-én a Google hivatalosan is jelezte, hogy a nofollow rel=”nofollow” attribútum csak egy utalás rangsorolás szempontjából, nem pedig utasítás. A nofollow linkek bevezetésénél a keresőóriás nem vette figyelembe ezeket a linkeket, azonban ma már az algoritmus dönt. A változás gyakorlatilag azt jelenti, hogy most már nem te döntöd el, hogy egy weboldalon megjelenő hivatkozások számítanak vagy sem, hanem a Google.

Sponsored

A sponsored rel=”sponsored” attribútummal megadott linkek ahogy a neve is takarja, abban az esetben lehet hasznos, ha a link fizetett tartalomként jelenik meg a weboldalon. Azaz, ha weboldal tulajdonosa pénzért vagy más ellenszolgáltatásért jelenítette meg a honlapján az adott hivatkozást.

UGC

Az UGC (User Generated Content) rel=”ugc” attribútum olyan felhasználók által létrehozott tartalmakat jelöl, mint például a hozzászólás, fórumbejegyzés. Ezeket a hivatkozásokat régen nofollow attribútummal kellett jelölni, azonban ma már az UGC segíti a Google-t a tartalmak jobb értelmezésében.

Összegzés

Ma már nem lehet linképítés nélkül valódi sikereket elérni a keresőben, hiszen több ezer weboldal küzd az első helyekért. Fontos, hogy a linképítést soha ne időszakosan csináld, hanem folyamatosan. Figyelj a horgonyszöveg megfelelő kialakítására és a linkek relevanciájára. Matt Cutts a Google egyik szakembere szerint “A cél nem az, hogy a hivatkozások természetesnek tűnjenek. A cél az, hogy azok legyenek.”