Mi az a SEO szövegírás?

Szövegírás alapjai

Az internetes szövegírással csak akkor tudsz igazi sikereket elérni, ha a felhasználóknak értéket és tudást adsz át. Persze nem elég csak úgy a levegőbe tartalmat gyártani. A szöveget tudatosan kell felépíteni és a Google irányelveknek megfelelően kell publikálni, ahhoz, hogy  jó helyezéseket tudj elérni az organikus találatok között.

A keresőoptimalizáláshoz hozzátartozik a szövegírás is, hiszen tartalom nélkül a Google sem fog látogatókat terelni a weboldalra. Szerencsére nem kell szövegírónak lenned, hogy a céges blog szövegét meg tudd írni, elég ha ebben a cikkben összeszedett pontokat betartod és alkalmazod.

Ebben a cikkben minden hasznos információt megtalálsz, ami a honlap szövegírással kapcsolatos. Lépésről-lépésre megmutatom, hogyan kell felépíteni, egy webes tartalmat úgy, hogy megfelelően legyen keresőoptimalizálva.

Keresőoptimalizált szövegírás lépései

keresési szándék megértése

A SEO szövegírás 0. lépése a keresési szándék megértése. Mielőtt elkezded írni a szöveget érdemes megnézni, hogy az adott kulcsszóra a Google milyen találatokat rangsorol.

Fontos, hogy a kereső csak akkor fog előre sorolni, ha a tartalmad megfelel a felhasználók keresési szándékainak.

Nézzünk egy példát:

iphone 11 pro Google keresés

A képen látszik, hogy erre a kifejezésre a felhasználók konkrét vásárlási szándékkal érkeznek, amit a Google is pontosan tud, ezért termék oldalakat fog rangsorolni.

apple iphone Google keresés

Ebben az esetben már nincs meghatározva a konkrét termék. A Google csak annyit tud, hogy iphone-t keresünk, ezért az összes iphone kategória oldalt ki fogja listázni.

iphone 11 pro teszt Google keresés

Ha érdekel, hogy a termék ‘mit tud?’ Milyen véleménnyel vannak róla? A kereső tartalmi alapú oldalak fog mutatni. Ami lehet videó, kép vagy akár blogcikk is. Ebben az esetben a felhasználók még nem akarnak vásárolni, csak információ gyűjtés céljából keresnek.

Ahogy a fenti példákban is látszik, egy-egy szó hozzáadásával teljesen megváltozik a találati lista felépítése. A Google nem engedi előre azokat az oldalak, amelyek eltérnek a ‘megszokott’ találati lista oldalaitól. Ezt figyelembe véve kell meghatározni a fő kulcsszavad és csak ezután kezdődhet a kulcsszókutatás.

Megfelelő kulcsszavak kiválasztása

Ha megvan a fő kulcsszó, amire fel akarod építeni a tartalmad, érdemes egy alapos kulcsszókutatást is csinálni a témában. A SEO szövegíráshoz azért nagyon fontos a kulcsszókutatás, hogy később a lehető legtöbb medium-long tail kulcsszóra megjelenjen a bejegyzésed.

Kulcsszókutatás

Azt is fontos, megérteni, hogy a Google azokat az tartalmakat tartja a legjobbnak, amelyek a legjobban körbe járnak egy adott témát. Ezt pedig csak úgy tudod megtenni, ha minden kapcsolódó kifejezésre kitérsz a cikkekben.

Ma már a keresőrobotok nem kulcsszó sűrűséget vizsgálnak. Nem attól lesz értékes egy bejegyzés, hogy tele rakod kulcsszavakkal, amire jó helyezést akarsz elérni. Ezek az idők már elmúltak. A Google szövegkörnyezetet vizsgál, és az alapján értékeli egy tartalom minőségét.

A kulcsszókutatásnál figyelmebe kell venned a kulcsszavak keresési gyakoriságát is, hiszen azokra a szavakra nem érdemes tartalmat gyártani, amire a felhasználók amúgy sem keresnek.

A kulcsszavak keresési gyakoriságát ellenőrizd az ubersuggest eszközzel.

A kapcsolódó kulcsszavak megtalálásához ajánlom a keywordtool.io és a Link Assistant-nak a Rank Tracker keyword planner-ét .

Versenytársak elemzése

Ha megvannak a kulcsszó kutatás során összegyűjtött kapcsolódó kifejezések, érdemes megvizsgálni a fő kulcsszóra kapott top 10 találat milyen terjedelmű? Mennyire részletes? Mennyire kidolgozott cikket írt?

Ezt manuálisan is meg tudod csinálni, de van lehetőség szoftverrel is átnézni ezeket a weboldalakat.

A versenytársak tartalmi elemzéséhez a már fent említett Rank Tracker szoftver kiválóan alkalmas.

Az eszköz felületén a ‘keyword resources > Ranking keywords’ menüpontot kell választani.

Ezután meg kell adnod pl. az első találat URL címét majd ki kell választani az ‘Exact URL’ menüpontot, ami azt jelenti, hogy csak ezen az URL-en szeretnél elemezni.

RankTracker Ranking keywords

Miután végzett az eszköz az elemzéssel, pontosan látni fogod, hogy az ő bejegyzése, milyen kulcsszavakra, hányadik helyen jelenik meg, hányszor és abból hány kattintás érkezik a weboldalára.

RankTracker organikus forgalom

Azokat a kulcsszavakat még érdemes innen kigyűjteni, amit a kulcsszókutatás során nem találtál meg.

Ezzel a módszerrel érdemes végig menni az első 5 találat URL-én és összes keresett kulcsszót kigyűjteni egy Google Sheets vagy excel dokumentumba.

Tartalomgyártás

Jól strukturált átlátható felépítés

Törekedj arra, hogy a szöveg első ránézésre is azonnal átlátható legyen. A felhasználók nagy része nem a legelejéről fogja elkezdeni olvasni a cikked. Gyorsan átfutja, hogy hol találja meg a kérdésére a választ.

Ha a szöveged nincs jól tagolva, csak egy katyvasz lesz az egész és senki nem fogja elolvasni.

Használd a PAS formulát

P – Problem (Probléma)

A – Agitate (Felkavarás)

S – Solve (Megoldás)

A PAS formulát a szöveg első ‘bevezető’ fejezetében kell használond, ahol megvilagítod a problémát amiért megírtad ezt a cikket,leírod, hogy ez mekkora gond és mennyi ember követi el ezt a hibát.., majd a végén megoldást nyújtasz rá. (a cikkben)

Nézzünk egy példát:

P – Minden második webáruházban előfordulnak duplikált tartalmak.

A – Az oldalon belüli duplikációt érdemes kanonikus címkékkel kezelni, ellenkező esetben a Google akár hátrébb is sorolhatja az oldalt..

S – Épp ezért ebben a cikkben megmutatom, hogyan és milyen formában kell javítani az oldalon belüli duplikált tartalmakat..

Title

A tartalmi optimalizálás szempontjából a legfontosabb SEO faktor a cím, ugyanis a meta title (oldal címe) fogja meghatározni, hogy miről szól az adott tartalom.

A címet mindenki látni fogja, akinek a te oldalad jelenik meg a találati listában. Épp ezért azt javaslom, hogy olyan címet találja ki, amiben szerepel a fő kulcsszavad (pontos egyezéssel) és átkattintásra ösztönzi a felhasználókat.

(Az oldal címe max 50-60 karakter lehet.)

Meta description

Bár a meta leírás (meta description) direkt módon nem befolyásolja, a Google helyezéseket, de indirekt módon igen. Ha a keresett kulcsszó pontos egyezéssel szerepel az oldalad meta leírásában, a Google automatikusan félkövérrel fogja kiemelni.

Ami jó hír, hiszen a vastagon szedett betűk vonzzák az emberi tekintet, ami nagyobb átkattintást is eredményezhet.

(A meta leírás max 155-160 karakter lehet.)

Headings

A headings magyarul címsorokat jelent, amivel tagolni tudod a szöveg felépítését.

Tapasztalatok alapján a bejegyzés címét érdemes H1 címsorral kiemelni, hiszen ez határozza meg a teljes cikk tartalmát. Ez alatt jelennek meg a H2 és H3/H4..stb. címsorok.

SEO szempontból a H1 a legfontosabb, érdemes pontos egyezéssel belefogalmazni a téma fő kulcsszavát. A H2-H6 között már ragozva és szinonimaként is szerepelhetnek a kapcsolódó kifejezések.

TF-IDF elemzés

A TF-IDF (Term Frequency-Inverse Document Frequency) elemzés, egy olyan SEO szöveg elemzési módszer, ami képes megvizsgálni top találatok tartalmának szöveg környezetét.

A TF-IDF elemzés segít megtalálni azokat a kapcsolódó kulcsszavakat, amelyek a versenytársak bejegyzésében szerepelnek, de a tiédben nem (vagy szerepelnek, de túl sokszor vagy túl kevésszer). Az eszköz meghatározza, hogy egy kulcsszónak pontosan hányszor kell szerepelni a szövegben.

(Fontos, hogy csak a cikk publikálása után tudod finomhangolni a TF-IDF elemzéssel a szöveget, ugyanis a vizsgálathoz, szükség van az oldal URL címére).

Az elemzéshez a WebSite Auditor eszközét fogjuk használni, ‘Content Analysis > TF-IDF’

A Page Audit fülnél meg kell adnod az URL-t, és a fő kulcsszavad, amire optimalizáltad a cikket.

Website Auditor Page Audit
TF-IDF elemzés

A képen látható, hogy a ‘weboldal készítés’ kulcsszót az első 10 találatból 6 an használják, átlagosan 6x. Emellett az is látszik, hogy az én bejegyzésemben ez a kulcsszó nem szerepel, de érdemes lenne belefogalmazni.

Fontos, hogy csak azokkal a kifejezésekkel kell foglalkozni, amelyek valamilyen formában kapcsolódnak a cikk tartalmához. A ‘sallang’ szavakat Pl.’hogy egy’, ‘több mint’, ‘hogy milyen’,..stb. nem érdemes átírni. Ezek a szavak bármilyen témában előfordulhatnak, ezért ezekkel nem foglalkozunk az optimalizálás során.

A TF-IDF elemzésnél a szoftver automatikusan a ‘Multi-word Keywords’ menüpontot mutatja, ami a több kifejezésből álló kulcsszavakat tartalmazza. Érdemes a ‘Single-word Keywords’ (egyszavas) kulcsszavakat is megvizsgálni, hiszen itt olyan kifejezések is előfordulnak, ami ‘multinál’ nem.

Page Audit

A ‘Content Analysis > Page Audit’ menüpontnál az adott oldal teljes felépítését megtudod vizsgálni és finomhangolni a többiekhez képest.

A bal felső sarokban látni fogsz egy %-ban megadott értéket (Pl. 98,4%), ami az oldal aktuális optimalizálási értékét mutatja. Érdemes addig csiszolgatni a szöveget, amíg 90% feletti értéket nem mutat az eszköz.

Website Auditor page audit elemzés

Nagyon fontos, hogy csak akkor írd át a cikk szövegét ha az nem rontja a felhasználói élményt! Mindig az látogatóknak kell tartalmat gyártani és nem a robotoknak!

SEO szövegírás GYIK

  • Mi az SEO szöveírás?

A SEO alapú szöveírás célja, hogy a weboldalon olyan tartalmak jelenjenek meg, ami a Googlenek és a felhasználóknak is egyaránt megfelel. 

  • Milyen hosszú legyen a szöveg?

A tartalomírás előtt érdemes szoftverrel rámérni a kulcsszóhoz kapcsolódó oldalak átlagos hosszára. A mérés alapján a leghosszabb és a legrövidebb szöveg mediánját (középértékét) érdemes választani. Ha túl hosszú nem olvassák el a látogatók, ha túl rövid, akkor nincs kidolgozva rendesen a cikk. Általánosságban elmondható, hogy kisebb piacon 800-1000 szavas cikk már megfelelő a Google számára.

  • Miről írjak tartalmat?

Olyan tartalmakat kell gyártanod, ami az olvasóidat érdeki.

Sokszor felteszik neked ugyan azt a kérdést? Írj róla egy részletes blog cikket!

Nem egyértelmű a vásárlóknak a termék előnyei? Írj róla egy bejegyzést!

Rengeteg ötletet tudsz gyűjteni a gyakorikerdesek.hu oldalról, ahol naponta több 1000 kérdést tesznek fel a látogatók.

Összegzés

A fenti módszerek betartásával profi szövegíró nélkül is olyan tartalmakat tudsz majd publikálni az oldaladra, amit a Google is szeret. Ne felejtsd el a keresőoptimalizálás egy hosszú távú befektetés, de a folyamatos tartalomgyártás a legjobb módszer, hogy a weboldalad a lehető leggyorsabban fejlődjön.

Tipp: Megfelelő szöveg szélesség kiválasztása

Még most is előfordul, egyes weboldalaknál, hogy a szöveg szélessége a teljes monitort kitölti, ami nagyon zavaró, mert nem tudod követni a sorokat olvasás közben.

Sokkal olvashatóbb és jobban átlátható a bejegyzés, ha a képernyő közepén jelenik meg vagy balra igazítva oldalsávval.