A weboldal elemzés egy összetett és bonyolult folyamat, ha még sohasem csináltál előtte ilyet.

Minden webhelyen előfordulnak hibák, még ha az elsőre nem is feltétlen látszik. Ha a honlap technikai SEO része nincs rendben, akkor az teljesen lenullázhatja a weboldal organikus forgalmát.

Épp ezért a rendszeres weboldal auditálás és karbantartása elengedhetetlen egy vállalkozás számára. Nincs annál bosszantóbb, amikor a leendő ügyfél nem tudja elérni a weboldalt, nem jelenik meg egy fontos kép, esetleg 404-es hibára fut a kapcsolat felvételi űrlap. Ezeket a hibákat könnyedén meg tudod te is találni egy weboldal elemzéssel, SEO audittal.

Mi az a SEO audit?

Amikor egy online marketing ügynökség SEO elemzést / SEO auditot csinál, akkor megnézik és kielemzik az összes technikai, tartalmi, és linképítés ”hibát” az oldalon. Olyan hibákat keresnek, ami meggátolhatja a honlap jó helyezéseit, és eléréseit a Google találati listában.

Egy nagyobb oldal esetében akár több napig is eltarthat. Azonban, ha neked nem több ezer aloldalas weboldalad van, akkor egy egyszerű SEO auditot te magad is meg tudsz otthon csinálni.

Fontos, hogy a keresőoptimalizálás mind három ága egyensúlyban legyen, ugyanis külön-külön egyikkel sem lehet jelentős eredményeket elérni.

Hiába mutat az oldaladra több száz link, ha nem jelenik meg a keresőben. Hiába van remek tartalmad, ha azokra nem mutat egy link sem.

Ebben a bejegyzésben csak a legfontosabb weblap elemzési szempontokat fogom bemutatni, amivel olyan hibákat is feltárhatsz, amire eddig nem is gondoltál. A hibák kijavításával, akár ugrásszerűen megnőhet a weboldal forgalma, ami egyben több vásárlót és bevételt is jelenthet a vállalkozásod számára.

 

Weboldal elemzés szempontjai

Technikai SEO

A SEO elemzés a legtöbb esetben az oldal technikai felépítésének vizsgálatával kezdődik. Sokszor már itt előbukkannak olyan hibák, aminek a javításával szemmel látható eredményeket lehet elérni.

Érdemes egy pillantást vetni a robotos.txt-re, hogy minden fontos oldalon engedélyezve van-e a robotoknak feltérképezés.

Gyakran előforduló, hiba, hogy a weboldalfejlesztések után elfelejtik visszaállítani a robots.txt és így a botok nem tudják feltérképezni az oldalt, ami egyelő azzal, hogy nem lesznek az oldalon látogatók.

A robots.txt egy szöveges fájl, ami minden weboldalon egységesen van megadva. Segítéségével jelezni tudod, hogy melyik oldalakra nem szeretnéd beengedni a robotokat. pl. az admin felületre.

 

A robots.txt-t a weboldal.hu/robots.txt elérési útvonalon tudod ellenőrizni.
seolabor robots.txt

A technikai SEO gyakorlatilag már egy külön iparág. Vannak olyan cégek, akik csak erre a részre szakosodtak, épp ezért erről a témáról rengeteget lehetne írni. A robots.txt-t azért tartottam fontosnak kiemelni, mert ha az nincs rendben, akkor gyakorlatilag nulla lesz az organikus forgalomad.

A legfontosabb technikai beállítások ellenőrzéséhez le kell töltened a Website Auditor szoftvert, ami egy domain név megadásával képes kielemezni a weboldalt, annak minden hibájával együtt.

seolabor-website-auditor

 Az elemzést követően pontosan meg tudod nézni, hogy:

Melyik oldal hibás?

Hol vannak tört linkek?

Vannak-e 404-es hibák?

Van-e HTTPS protokoll?

Be vannak-e állítva a kanonikus címkék?

Van-e webhelytérkép?

Vannak-e duplikációk?

stb.

A legnagyobb előnye a szoftvernek, hogy ingyen is tudod használni. A hibák javítása pedig után csak az adott hibára kell ”ráfrissítened” és a szoftver máris jelzi, hogy megoldódott-e probléma.

Ezen a listán érdemes lépésről-lépésre végig menned, majd javítanod, a piros / sárga színnel jelzett hibákat. Ha a fenti képhez hasonló eredményeket kapsz a SEO elemzés után, akkor olyan hatalmas gond nem hiszem, hogy lenne az oldallal, ami a technikai részt illeti.

UX & Design

Mi az a UX design?

A UX a user experience rövidítése, ami felhasználói élményt jelent.

A felhasználói élménybe gyakorlatilag minden beletartozik, ami a látogatókat az oldalon éri a böngészés közben.

Fontos, hogy a dizájn mindig a célcsoportodnak megfelelően legyen kialakítva. Legyen letisztult, ne használj sok színt, hagyj helyet a szekciók közt és mindig legyen az oldalon egy CTA gomb, ami tovább viszi a felhasználókat, lehetőleg a vásárlás felé.

Biztos te is találkoztál már olyan weboldallal, ami nem volt felhasználó barát, pl. folyamatosan a szemed elé ugrott egy pop-up, hogy vásárolj, kicsik voltak a betük, rosszak voltak a színek, pixelesek voltak a képek és átláthatatlan volt az egész.

 

Egy ilyen weboldallal lehetetlen eladni egy terméket vagy szolgáltatást. Mindig törekedj arra, hogy csak az legyen a weboldalon, ami tényleg fontos és a vásárlók igényeit szolgálják. Amíg a dizájn és a weboldal szerkezet nincs megfelelően kialakítva nem érdemes nekikezdeni a tartalomgyártásnak, hiszen hiába lesz jó a tartalom, ha azt soha senki nem fogja látni.

Az első benyomás mindig a legfontosabb, ha nem minőségi az oldal, lassan tölt be stb. a felhasználok, rögtön kilépnek hiszen ”nem ezt szokták meg” a többi weboldalon.

Ennek a magas visszafordulási aránynak az lesz következménye, hogy a Google, úgy ítéli meg, az oldalon nem található semmi értékes tartalom, hiszen a látogatók rögtön visszalépnek a találati listára.

Tartsd szem előtt, hogy egy jó weboldal mindig a felhasználók keze alá dolgozik. Ne nehezítsd meg a dolgukat azzal, hogy ”nem engeded meg nekik, hogy nálad vásároljanak.”

Adj lehetőséget neki, hogy tovább olvasson a témába és arra is, hogy ha érdekli a termék, azonnal meg tudja vásárolni.

Betöltési sebesség

Fontos, tényező a weboldal elemzésnél a betöltési sebesség is. A lassú oldalak jelentős hátrányban vannak a többiekkel szemben. A Google még 2010-ben bejelentette, hogy a sebesség rangsorolási faktor, tehát ha gyors az oldalad előrébb sorol, ha lassú hátrébb.

Persze a gyakorlatban ez nem ennyire fekete-fehér, de azt fontos tudnod, hogy a Google statisztikái szerint a mobilon böngésző felhasználók 53%-a visszalép a találati listára, ha a weboldal nem tölt be 3 mp alatt.

Azaz, ha lassú az oldalad, máris felére csökken a látogatóid száma, legalábbis, ami a mobilos felhasználókat érinti.

GTmetrix sebesség teszt

Az oldalad sebesség tesztelését a GTmetrix eszközzel tudod elvégezni, ami 0-100% között fogja értékelni az oldalad, annak megfelelően, milyen teljesítményre képes.

A weboldal vizsgálat egy Kanadai szerverről történik, ettől nem kell félni, nagyon pontos eredményeket mutat és az értékek alapján tökéletsere lehet optimalizálni a weboldal sebességét.

GTmetrix megoldási javaslatok

A teszt elvégzése után megoldási javaslatokat is mutat az eszköz, ezeket érdemes javítani majd újra futtatni a tesztet, amig 85-90% fölötti értéket nem kapsz ”PageSpeed Score”-ra.

A lassú betöltés legtöbbször a nagy felbontású képek szoktak okozni. Mindig törekedj arra, hogy a képeket tudatosan helyezd el és figyelj oda az optimalizálásukra, hiszen ez is hozzátartozik a keresőoptimalizáláshoz.

Feltöltés előtt mindig vágd meg a képeket, hogy minden kép azonos méretű legyen pl. 1200×750 pixel. (Ennél nagyobb méretű képeket nem érdemes feltölteni egy weboldalra, egyszerűen azért mert nem éri meg azt a pluszt KB-ot, amit egy ”élesebb” kép adna).

A tömörítéshez a TinyPNG-t érdemes használni, amivel akár 70%-kal is le tudod redukálni a fájlméretet minőség romlás nélkül.

Ha a képeket is ellenőrizted, érdemes egy pillantást vetni arra is, milyen aloldalakat indexel a Google a weboldaladból.

Google index

Az eredményes keresőoptimalizáláshoz fontos megérteni, hogy Google az alapján ítéli meg egy weboldal minőségét, hogy milyen oldalak szerepelnek az indexben.

Tehát a weboldal elemzés következő lépése, hogy megnézzük milyen oldalak vannak letárolva a Google rendszerében a saját oldalunkon belül.

site:weboldal.hu

site keresési operátor

A ”site:” operátor megadásával tudod elérni, hogy a kereső csak a te aloldalaidat listázza ki.

Ha itt nem jelennek meg az aloldalaid vagy túl kevés, esteleg nagyon sok van, az már egy jel lehet arra, hogy valami nem teljesen oké a weboldalon. Esetleg olyan oldalakat is letárol a Google, amit vagy nem kéne vagy ponthogy lekéne.

Azokat az oldalakat érdemes noindexre tenned, ahol nincs meg a minimum 500+ egyedi szavas tartalom, azaz minden oldalt, ami gyenge minőségű, ezek az oldalak csak visszahúzzák a honlap minőségét.

A noindex címkével tudod azt elérni, hogy az adott oldal ne jelenjen meg a találati listában, de attól még az oldalon elérhető legyen. Másképp megfogalmazva az oldal nem fog törlődni és ugyan úgy elérhető lesz, csupán a találati listában nem fog megjelenni.

Ami azt jelenti, hogy nincs benne a Google indexben, ami pedig azt jelenti, hogy a Google nem veszi figyelembe, amikor meghatározza az oldal erejét.

Ha tökéletesen akarod SEO-zni az oldalad, törekedned kell arra, hogy mindig csak minőségi tartalmakat publikálj.

A weboldal elemzés következő tényezője a minőségi tartalom lesz, ami talán a legfontosabb mind közül, nézzük meg mire érdemes odafigyelned.

Minőségi tartalom

A honlap elemzést kezdhettük volna ezzel is, hiszen az egész oldalad lényegében különböző tartalmakból épül fel és a Google is a tartalom alapján ”osztályoz”.

A tartalmakat részletességét, kidolgozottságát mindig a versenytársak alapján kell ellenőrizni, ha a konkurencia 800 szavas cikket írt, akkor te írj 1200-1300 szavast.

A cél, hogy mindig a te tartalmad legyen a legjobb abban az adott témában, ezt pedig csak úgy tudod elérni, ha teljesen körbejárod a témát.

A tartalmi elemzést hagyományos módon is meg lehet csinálni (cikkekben keresni az összefüggéseket, és kulcsszavakat). Azonban ma már van erre gyorsabb és pontosabb megoldás is, egy elemző szoftver, amit az első pontban is használtunk.

Az eszköz segít pontosan meghatározni, hogy a kulcsszavakat milyen arányban? Hányszor?  Hol kell használnod? Ahhoz, hogy a lehető legjobb eredményeket tudd elérni.

Az eszköz az adott kulcsszóra megvizsgálja a Google találati listában az első 10 legrelevánsabb tartalmat. Kielemzi azok szöveg környezetét, címét Meta leírását, TD-IDF értékét, lényegében mindent.., majd ahhoz hasonlítja a tiedet és kiértékeli az eredményeket.

hiányzó meta description kulcsszó

A képen látható, hogy legutóbbi bejegyzésemnél a META description tag-ben nem szerepel a fő kulcsszavam, amit az eszköz jelez is egy felkiáltójellel, hogy a többi konkurens weboldal használta és nekem is érdemes lenne.

Ezeken a pontokon érdemes sorba végig menned és kijavítanod a hibákat majd újra ellenőrizned. A szoftver segítségével tökéletesre be tudsz állítani minden szöveges tartalmat, úgy hogy az jobb legyen a többinél.

Persze ez még nem elegendő a weboldalad sikeréhez, ugyanis a linkek mennyisége is minősége is egy kritikus tényező a keresőoptimalizálásban.

Linkek

Fontos, hogy linkek osztályozásánál nem feltétlen az oldalra mutató linkek száma alapján érdemes elemezned, sokkal inkább a hivatkozó domainek száma alapján.

A Google szemében minden új domainről érkező link sokkal nagyobb jelentőséggel bír. Hiába kapsz egy domainről 50 linket, annak az 50 linken az ereje sokkal kevesebb lesz, mintha 50 domainről kaptál volna egy-egy linket.

A linkek elemzéséhez a SEO SpyGlass szoftvert érdemes beszerezned. Ennek egy részét ingyen is tudod használni, ami most bőven elegendő lesz, hogy megtaláld a legnagyobb hibákat a honlapod elemzésnél. Természetesen egy mélyebb kutatáshoz és elemzéshez érdemes egy fizetős szoftverre is beruházni. pl. Ahrefs, SEMrush

Amint beolvastattad a SpyGlass szoftverrel az oldalad linkhálózatát, nézd meg, hogy milyen horgonyszöveggel (anchor text) hivatkoznak az oldaladra.

Fontos, hogy a horgonyszövegeknél a pontos egyezésű kulcsszavak aránya ne haladja meg a 2-3%-ot.

Ha van egy posztod, amire külső linkek mutatnak, akkor arra nem hivatkozhatnak rá annak a cikknek a kulcsszavával. Ez egy SEO alapszabály ugyanis a Google a természetes linképítést preferálja, az pedig, hogy valaki sokszor ugyan azzal a kulcsszóval hivatkozik a cikkedre nem életszerű és ezt a Google is pontosan tudja.

Érdemes olyan horgonyszövegeket használni, hogy kattints ide, olvasd tovább, bővebben itt, stb.

A linkek elemzésénél fontos kiszűrni az olyan linkeket is, amelyek már nem élnek, és ha van rá lehetőség érdemes újra megpróbálni bekerülni egy új linkkel.

Emellett fontos megvizsgálni a konkurencia oldalát is, hogy rá milyen oldalak hivatkoznak.

Ha ő tudott bizonyos oldalakról linkeket szerezni, akkor nagy valószínűséggel te is fogsz tudni, amivel színesíteni tudod a linkeid palettáját.

+1 Google algoritmusfrissítések

A Google folyamatosan frissíti az algoritmust, hogy a felhasználók egy kulcsszóra keresés után csak a számukra legrelevánsabb találatokat lássák az elsők között.

Ha a weboldalad forgalom visszaesése egybe esik, egy nemrégiben bejelentett algoritmusfrissítéssel, akkor 100%-hogy, az okozza a problémát. A Google pontosan tájékoztat arról, hogy melyik frissítésben milyen változások történtek, így viszonylag ”könnyen” lehet orvosolni ezeket a problémát.

Persze, a jelentős forgalom visszaesés komoly károkat tud okozni egy weboldal és egy vállalkozás életében. Épp ezért azt javaslom, hogy ha keresőoptimalizálás segítségével szerzed az új ügyfeleket, mindig törekedj a Google irányelvek betartására.

A Google algoritmus frissítések teljes listáját itt találod.

Összegzés

A weboldal elemzés, egy nagyon összetett folyamat, de ebben a cikkben a legfontosabb tényezőket átbeszéltük, ezek betartásával már szemmel látható eredményeket lehet elérni a keresőoptimalizálásban.