Bevételszerzés Google AdSense segítségével – Van esetleg jobb megoldás?

google adsense regisztracio

A weboldalak monetizációja Google AdSense segítségével az egyik legkönnyebben elérhető dolog. Ám tényleg ez lenne a legjobb megoldás? Van esetleg más szolgáltató display hirdetések megjelenítésére ami jobban fizetne? Vagy tényleg a display hirdetések a legjobb megoldás arra, hogy bevételt érjünk el egy weboldallal?

Ezt a témát járjuk ma körbe, különös tekintettel arra, hogy az utóbbi időben egyre többen érdeklődnek aziránt, hogy híroldalt üzemeltessenek. Ha csak egy „sima” örökzöld tartalmú oldalt szeretnél monetizálni, még akkor is lehet pár érdekes infó a számodra.

Google AdSense – A weboldalak monetizációjának első lépése

A legtöbb hazai weboldal első lépésként a Google Adsense általi bevételszerzést szeretné elérni. Ez viszonylag egyszerűen elérhető; hiszen a programba való bekerülés nem okoz nagy gondot.

A programba való bekerülés feltételei közé tartozik, hogy legyen jó minőségű eredeti tartalmad, és legyen technikailag megfelelő az oldal. A tartalomnál célszerű írni legalább 30 cikket, hogy legyen miből felmérnie a rendszernek, hogy minőség-e a tartalom.

Az irányelvek közé tartozik azonban, és ez nagyon fontos, hogy nem szabad a látogatókat a hirdetésekre való kattintásra ösztönözni, vagy nem szabad végigkattingatnod a hirdetéseket. Ezek ugyanis kizáró okok a programból.

Amint ezzel megvagy regisztrálnod kell egy Google Adsense fiókot. Ehhez egy Gmail-es email címre van szükséged csak.

Érdemes átgondolni, hogy a privát e-mail címünket akarjuk-e használni, vagy esetleg egy erre külön létrehozott e-mail címet. Utóbbi jobb ötlet lehet már csak biztonsági megoldásból is.

Ha még nem ismered a Google Adsense-t, itt egy gyors útmutató, hogy hogyan kell regisztrálni.

Google AdSense regisztráció

Első lépésként keresd fel a hivatalos oldalt, majd a kezdő lépések gombra kattintva jelentkezz be a Gmail-es emailcímmed. Ezután meg kell majd adnod pár információt, és a weboldalad.

Ki kell majd választanod, hogy mely régióban élsz. Olvasd el a feltételeket, majd ha egyetértessz vele akkor fogadd el őket.

google adsense regisztracio

A Google ezután ellenőrzi majd a weboldalad, hogy megfelel-e az irányelveknek, és ha zöld utat ad neked, akkor élessé válik a fiókod.

Fontos, hogy a Kifizetés menüpontban lévő bankszámlaadatokat megadd, és a Cím és személyazonosság részt is pontosan kitöltsd. A Google ezután küldeni fog egy levelet a lakcímre, amelyet megadtál. Ebben a levélben lesz majd egy PIN-kód, amivel igazolni, és hitelesíteni tudod majd a fiókod.

Érdemes ezt minél hamarabb megcsinálni, mert akár 2 hétbe is belekerül, mire Írországból megkapod ezt a levelet, és sajnos ha nem igazolod időben a fiókod, akkor könnyen vissza is utasíthatják azt.

Az AdSense bevételek után is adózni kell, ehhez érdemes egy könyvelővel beszélni, aki tanácsot tud adni ezzel kapcsolatban.

Amint regisztráltál hozzáadhatod a weboldalad a programhoz. Általában várni kell egy pár napot a csatlakozás elbírálására.

A leggyakoribb hibaüzenet, amíg a Google-től kaphatsz: a weboldalad nem áll készen, elutasították a csatlakozást. Ezt talán úgy lehet a legjobban orvosolni, ha folyamatosan írsz még új cikket, majd újra kérvényezed a felvételt.

Próbálj meg kulcsszóra optimalizált tartalmat írni; és megvárni amíg elkezd szállingózni az organikus forgalom. Ezután már az AdSense rendszere is láthatja, hogy van látogatottság az oldaladra.

Amint bekerültél a programba, el kell végezned pár technikai feladatot, majd elkezdődhet a hirdetések futtatás a a weboldaladon, és ezzel a bevételszerzés.

Szuhi Attila írt még 2022-ben egy cikket az AdSense bevételszerzés tapasztalatairól, itt elolvashatod azt a cikket ha érdekel.

Az AdSense hirdetések beállítása, és optimalizációja. Erről egy külön cikket szeretnék majd hozni, ám addig is bátran támaszkodj az AdSense Optimalizálás menüpontjában lévő Lehetőségek menüpontra. Itt különböző kísérleteket állíthatsz be, amelyek segíthetnek növelni a bevételed.

Hogyan tovább?

Most, hogy bekerültél a Google Adsense programba felvetődhet benned a kérdés, hogy mégis mennyi pénzt fog ez hozni számodra?

Sajnos erre elsőre nehéz jó választ adni, mert sok dologtól függ az egyenlet.

Ez viszont segíthet: több oldalbetöltés (forgalom / látogatottság) több hirdetés = potenciálisan több bevétel. Azért “potenciálisan”, mert elvileg a több nem mindig jobb.

A több hirdetés talán ronthatja az RPM számokat, mert hirdetőknek több felület áll rendelkezésükre, amire tudnak licitálni.

adsense bevetel potencial

Az AdSense oldalán van egy rész, ahol a pozenciális éves bevételt lehet kiszámolni. Meg kell adni a lokációt, és a weboldaladhoz tartozó kategóriát. Egy pénzügyi blog Európában akár 11 682 dollárt is kereshetne havi 50 000 oldalmegtekintéssel, papíron.

Ez havi kb 973 dollár lenne, 366 ezer Forint. Sajnos azonban nem tudjuk leszűkíteni a lokációt jobban, így nem tudjuk előre kitalálni azt, hogy Magyarországon, Szlovákiában, Romániában vagy Spanyolországban ezek az adatok milyen potenciális bevételt eredményeznek.

Ha kissé megfordítjuk a képletet, és mint hirdetők gondolkodunk, akkor láthatjuk, hogy a magyar piacon viszonylag „olcsó” hirdetni, így én azt a következtetést vonnám le, hogy Magyarországon az a hirdetések után járó jutalék is kisebb, mintha francia, német, spanyol vagy angol nyelven lenne az.

Ráadásul nemrég megváltoztatták a módját annak, hogyan lehet az AdSense-sel pénzt keresni. Az AdSense a kattintások alapján történő kifizetésről áttért a megjelenésenkénti kifizetésre, ez talán kissé ronthatja a bevételeket, főleg ha kevés a látogató.

Ezzel a változással elméletileg könnyebbé vált a Google termékeinek és az általuk használt más technológiai szolgáltatóknak a bevételeinek összehasonlítása.

Hogyan működnek a display hirdetések ?

A display hirdetések vizuális formában megjelenő reklámok, amelyeket különböző weboldalakon, mobilalkalmazásokban és egyéb digitális platformokon helyeznek el. Működésük lényege, hogy a hirdetők hirdetési hálózatokon, például a Google Display Hálózatán keresztül helyezik el reklámjaikat, amelyek a megfelelő célzási beállítások alapján a releváns közönség előtt jelennek meg. A display hirdetések lehetnek statikus képek, animált bannerek vagy interaktív multimédiás tartalmak is.

google adsense hirdetes
Egy példa egy Google AdSense által megjelenített hirdetésre spanyol nyelven. Jól ellenőrizheted, ha a jobb felső sarokban lévő bezárás ikonra viszed a kurzort.

A hirdetések mögött álló programmatic technológia automatizált rendszereket használ a hirdetési helyek valós idejű értékesítésére. Az algoritmusok határozzák meg, hogy melyik hirdetés jelenjen meg egy adott oldalon, és milyen áron. A hirdetési pénzek útja a hirdetőktől indul: ők licitálnak a releváns hirdetési helyekért, és amikor egy felhasználó megnyit egy oldalt, a rendszer pillanatok alatt döntést hoz arról, hogy melyik hirdetés kerüljön megjelenítésre.

A hirdetési bevételek megosztása során a publisher, azaz a weboldaltulajdonos, megkapja az elköltött hirdetési pénzek egy részét, az AdSense esetében ez most talán 68% körül lehet. A Google AdSense például lehetővé teszi a weboldaltulajdonosok számára, hogy hirdetéseket jelenítsenek meg weboldalaikon, és minden megjelenés vagy kattintás után részesedést kapjanak a bevételekből.

Így a display hirdetésekből származó bevételek a hirdetők által elköltött összegekből származnak, amelyek a programmatic rendszereken keresztül kerülnek a publisherekhez, hozzájárulva azok webhelyének fenntarthatóságához és bevételszerzéséhez.

Forgalom növelés

A bevétel növelésének fontos lépés lesz; hogy növeld az oldaladra érkező látogatók számát, vagyis forgalmat. Ezt többféleképpen is megteheted, attól függően, hogy mennyire veszed komolyan a weboldalad növekedését, és hogy mi az üzleti modelled.

Organikus forgalom

Ha csak organikus forgalomra szeretnél építeni, akkor célszerű kulcsszó kutatást és versenytárs elemzést végezned, így tudod majd, hogy milyen és hány tartalomra lesz szükséged.

Közösségi média

Nem mindenki szeretne az AdSense projektjének még egy közösségi média oldalt vagy csoportot is létrehozni, ám ha te igen, akkor ez is egy forgalom növelési lehetőség.

Minél többen követik a közösségi média oldalad, annál nagyobb esélyed lehet rá, hogy egy részük átkattint a weboldaladra. Másrészt úgy is használhatod a közösségi médiát, hogy egy különböző csoportokban megosztod a cikkeid. De vigyázz, ne spammelj, mert az negatívan visszaüthet, és akár a weboldalad is magas spam pontszámot kaphat.

PPC hirdetés

Ez a lépés véleményem szerint csak akkor szükséges, ha azt az üzleti modelled is támogatja. Szimplán csak AdSense bevételszerzés miatt ne hirdess. Ha van más is amiért látogatókat akarsz vásárolni, akkor megérheti a dolog, ellenkező esetben nem valószínű.

Híraggregátor oldalak

Ez a lépés ugyancsak az elkötelezettséged és az üzleti modell kérdése. A híraggregátor oldalak jó forgalom szerzési lehetőséget kínálnak, ám ez nagyobb elköteleződöttséget is igényel a részedről, hiszen gyártani kell a híreket, cikkeket. Az aggregátorok között is találsz ingyenes és fizetős megoldást.

Mivel sokan híroldalt szeretnének üzemeltetni, így érdemes a híraggregátorokat használni.

A híraggregátorokról egy későbbi cikkben lesz szó, most viszont nézzünk meg pár hazai példát arra, hogy az AdSense bevételt mivel “egészítik” ki.

Bevételszerzés az AdSense mellett

A következőkben megnézünk pár bevételszerzési megoldást, amit a nagyobb hazai híroldalak alkalmaznak. Ha még csak most indítod a weboldalad, akkor ezek egy része sajnos számodra még nem lesznek elérhetők. Ám ahogy növeled a weboldalad forgalmát és márka (domain) értékét, úgy nyílik majd meg előtted is egyre több lehetőség.

Linképítes / PR cikkek

Az egyik legkézenfekvőbb bevételszerzési mód a pr cikkek/ SEO cikkek értékesítése. Bár a Google nem szeretné, hogy fizetett linkekkel építsék fel a domain értéküket a weboldalak, mégis egy egész iparág létrejött erre ennek ellenére is. Sajnos ez, ha még csak most indítod a weboldalad, akkor még várnod kell rá, hogy te is SEO cikket értékesíthess.

Persze, ha egy magas DR értékű lejárt domainen indítod útjára az oldalad, akkor ez a lépés is hamarabb elérhető lesz. De ez már más kérdés.

A Telex főoldalán látsz is erre rögtön példát.

telex pr cikk

Membership, tagsági díj, paywall

Az előfizetéses rendszerek egy jobban terjednek Magyarországon, és a híroldalak is örömmel nyúlnak ehhez a dologhoz. Ezt több dolog miatt teszik meg. Egyrészt, hogy nyilvánvalóan növelnék a bevételeiket, profifabilisabban dolgozzanak, és talán ezzel lehet mellé lövök, de a ChatGPT és más generatív AI termékek megjelenésével így védhetik meg a tartalmaikat.

Az előfizetőkkel pedig egy olyan réteget is meg lehet szólítani, akik így ezután gyakrabban visszajönnek az oldalra, hogy kihasználják az előfizetésüket. Egyes előfizetések alacsonyak, amolyan jelképes összeggel, hogy kényelmesebben kifizethető legyen. Ezekről a kis összegekről szoktak az emberek általában megfeledkezni hosszú távon, így egy előfizető megszerzésével akár 2 éven keresztül is folyamatos havi bevételi forrást szerezhetsz.

Egyes előfizetéses rendszerekkel előfordulhat, hogy a display hirdetéseket kikapcsolják a weboldal üzemeltetők, hogy ezzel is kényelmesebbé tegyék az olvasóknak az életét. Ám ebben az esetben előfordulhat, hogy az előfizetési díjak is magasabbak.

A HVG oldalán találkozhatsz az alábbi megoldással:

hvg elofizetes

Az előfizetés részleteire kattintva 3 csomagot látunk, és úgy tűnik itt is ki lehet kapcsolni a hirdetéseket, ha egy magasabb csomagot választunk.

hvg elofizetes -2

Portfolio.hu oldalán láthatod azt például , hogy a régebbi cikkeket már csak akkor tudod megnézni, ha előfizetsz.

portfolio hirarchivum

Neked ajánljuk

Egyes weboldalakon találkozhatsz cikkajánló rendszerekkel: Strossle, Taboola és még mások. A Portfolio oldalán például a Taboola látható, ám érdemes nyitott szemmel járni, mert sok ilyen partnert lehet találni már Magyarországon is.

taboola feed

Direkt banner értékesítés

Kézenfekvő lehet, hogy ha már kiadod a felületet a Google-nak, hogy hirdessen rajta, akkor miért ne tehetnéd ezt meg te magad is.

A nagyobb híroldalak esetében pedig egészen mesés összegért kelnek el ezek a felületek. Több esetben együtt is dolgozhatsz egy Sales House-szal, akik segíthetnek nagyobb árat kialkudni, ám természetesen a díjuk is nagyobb lesz.

Milyen más display szolgáltatók léteznek?

Felvetődhet benned a kérdés, hogy vajon a Google AdSense fizet-e a legjobban. Erre valószínűleg azt kell, hogy mondjam nem. Legalábbis az angol nyelvű források olvasgatása után kirajzolódik egy kép, hogy az AdSense csupán egy belépő szint a publisherek számára.

Más szolgáltatók, ahol display hirdetések megjelenítésére lehet jelentkezni:

Személy szerint az Ezoic-ot is próbáltam egy pár hónapig, és sokkal jobb eredményeket értem el vele, ám voltak visszaütői is, így sajnos meg kellett végül válljak az Ezoicos hirdetésektől.

A MeidaVine külföldön nagy népszerűségnek örvend, mert egy igazán prémium szolgáltatást nyút, és persze jól megfizeti a partnereit, ám ehhez egy elég forgalmas weboldalt kell már létrehoznod angolul, hogy felvételt nyerhess a programba. Ha minden igaz körölbelül havi 100 000 organikus látogató lehet a belépő szint. Ezután a következő oldalad már 50.000 havi látogatóval is felvételt nyerhet a rendszerbe.

Végszó

Úgy gondolom, hogy ha még csak most indítanál el egy saját weboldalt, és ismerkednél meg az internet rejtelmeivel, akkor az AdSense bevételszerzés egy könnyen elérhető lépés lehet számodra. Sajnos ne várj tőle túl sokat, mert egyre romlanak a kifizetések, de tanuló projektnek hasznos lehet.

Ha már eljutott esetleg a weboldalad egy olyan szintre, hogy havi több ezren látogatják, akkor célszerű lehet megfontolni más bevételszerzési lábat is, amely akár jobb bevételt is eredményezhet számodra.

A kevés bevétel se tántorítson el, de persze érdemes mérlegelni a dolgokat. Pro és kontra, megéri az idődet ezzel „pazarolni”, vagy egyből valami jobb megoldással tudsz előrukkolni, amely esetleg több pénzt hozna a konyhára. Ezeket is érdemes átgondolni, hogy ne érjen csalódás már a legelején.

Seolabor
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.