URL cím jelentése

Egy weboldal URL címe (Uniform Resource Locator), egyszerűen megfogalmazva az elérési útvonala az adott oldalnak. Másnéven webcím, amivel a felhasználók és a keresőrobotok is el tudják érni az adott tartalmat.

Hol találod meg az URL-t?

Az URL mindig a legfelső sorban helyezkedik el ha a találati listában kapott oldalakat nézzük, ez az a link, amin keresztül tárolja a szerver az adott tartalmat.

Ugyan ez a link fog megjelenni a böngésződ felső címsorban is.

URL cím szerkezete és felépítése

Nézzünk egy általános példát:

https://blog.seolabor.hu/keresooptimalizalas/linkepites

Így elsőre lehet, hogy nem egyértelmű, mi mit jelent, ezért kezdjük az elején, mi az a https?

Protokoll

https://

Az URL-ek címe minden esetben egy protokollal kezdődik, a protokoll egy kommunikációs forma a felhasználó és a szerver között, ami lehet HTTP vagy HTTPS, az utóbbi titkosított SSL tanúsítvánnyal ellátott változat.

Ha az oldalad HTTPS protokollon érhető el, az olyan mintha titkos írással írnál. Ezeket az adatokat csak a célszerver képes felismerni és lefordítani az eredeti nyelvre. Egy ilyen SSL tanúsítvány teszi lehetővé többek közt a bankkártyás fizetés lehetőséget is.

Ha még nem rendelkezel SSL tanúsítvánnyal, olvasd el az erről szóló bejegyzésemet, és állítsd be még ma, ugyanis a Google előnyben részesíti a HTTPS protokollal ellátott oldalakat.

Ezen kívül a protokoll helyén szerepelhet még mailto: és ftp: is.

mailto jelentése

mailto:

Biztos találkoztál már azzal, hogy egy email címre kattintva automatikusan megnyitja az alapértelmezett levélküldő szoftveredet (mail, gmail, stb.).

Ezek a hivatkozások mailto kóddal vannak ellátva, aminek az a célja, hogy egyszerűbbé tegye a levelezést.

A mailto beállításához, lépj be a weboldalad szerkesztőjébe, és az email cím megadásánál a következő parancsot add meg:

<a href=”mailto:email”>email</a>

Ha a seolabor.hu-n akarom beállítani, akkor ebben a formában, kell elhelyeznem a HTML kódban.

<a href=”mailto:hello@seolabor.hu”>hello@seolabor.hu</a>

Ha nem akarsz a HTML-be piszkálni, akkor csak simán alakítsd linké az email címed, az URL mezőbe pedig helyezd el a mailto: parancsot.

ftp:

AZ ftp egy fájlátviteli protokoll, ami az adatok a kliens(felhasználó), és a szerver között biztosítja.
Ilyen lehet, pl. amikor a domained főkönyvtárába feltöltöd a WordPress fájlokat.

Aldomain

blog.

A fenti példában a ”blog.” az aldomain, ami egy harmadik szintű domain-nek felel meg.

Ilyet nagyon sok oldalnál lehet látni, de SEO szempontból nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás.

blog.seolabor.hu

seolabor.hu/blog

Fontos tudnod, hogy ha ilyen aldomain használsz, akkor, azaz oldal, nem kapja meg fődoaminre érkező link erőt. Épp ezért, ha keresőoptimalizálási szempontokat nézzük, akkor a doamin után ”/blog” használatával, sokkal jobban jársz. Hiszen a /blog meg fogja kapni azoknak a linkeknek az erejét, melyek a főoldalra mutatnak.

Mikor használj aldomain-t?

Jó megoldás lehet tesztelésre, hiszen teljesen el tudod különíteni a fődomain-t és az aldomain-t, pl. új frissítések esetében az aldoamin-t frissíted először és megnézed, hogy nem okozott-e semmi problémát.

Természetesen az ilyen ”teszt” oldalakra használj noindex címkét, hogy a Google figyelmen kívül hagyja a feltérképezés során.

Régebben találkozhattál az m.weboldal.hu oldalakkal, ahol a mobil verzió egy külön címen volt elérhető, ennek az elsődleges célja a mobilos internetezés ”megkönnyítésé” volt, ma már ezeket felváltották a responsive weboldalak.

Emellett a webáruházak is gyakran használnak különböző aldomaineket

Domain név

seolabor

Az URL-ek felépítésnek a fő eleme maga a domain név, aminek a jelentése tartomány név, azaz oldalad neve, ami szintén fontos lehet SEO szempontból, ugyanis egy minimális SEO előnyre tehetsz szert, ha a domain neved tartalmazza a fő kulcsszavad.

Fontos, hogy ma már ennek annyira kicsi a jelentősége, hogy emiatt nem érdemes ezen gondolkoznod órákat, a piac mindenhol nagyon telített, és nagyon kicsi az esély, hogy az adott domain név még nem foglalt.

Ugyanakkor, a domain név választásnál érdemes figyelembe venned, hogy hangzatos legyen, bárki meg tudja jegyezni, és első hallás után egyértelműen le tudja azt írni.

Legfelső szintű domain

.hu

A top-level domain (TDL), azaz a legfelső szintű domain, alapvetően két csoportba lehet sorolni, vannak a nemzetközi (.com, .org, .edu, stb.), és vannak a nemzeti (.hu, .de, .sk, .eu, stb.) domainek.

Ha Magyarország a célpiacod érdemes a .hu-t használnod, ugyanis a magyarok automatikusan a  .hu végződést gépelik be, ha viszont nemzetközi piac is releváns számodra, akkor mindenképp .com-ot válaszd.

Bármelyiket is választod, fontos, hogy ez nem számít SEO faktornak, tehát nem lesz előnyöd a .hu- val a .com-al szemben!

Kategória

/keresooptimalizalas

A kategória oldalakkal tudod csoportosítani az oldalaid, ez fontos mindenképp hozz létre kategória oldalalkat.

Ha Pl. ruha webshopod van, ilyenek lehetnek a póló, nadrág, cipő, stb.

weboldal.hu/category/polo

weboldal.hu/category/cipo

Fontos, hogy a kategóriaoldalakat indexelését, csak akkor szabad engedélyezned a Google-nek, ha ott legalább megtalálható 8-10 releváns cikk, valamint egyedi szöveg is található a rajta (300-400 szó), különben a kereső gyenge minőségűnek veszi majd, ami ronthatja a helyezéseid számát is.

Cikk név

/linkepites

Ez pedig maga a cikked neve, azaz milyen URL cím alatt található meg az adott cikk.

Fontos, hogy a cikked URL címében szerepeljen az adott kulcsszó, amire a cikket optimalizálod, ugyanis ez fontos keresőoptimalizálási szempontból.

Használj keresőbarát URL-t

Az URL-eknek két csoportját különböztetjük meg:

  • Dinamikus
  • Statikus

Dinamikus URL

https://seolabor.hu/?p=123

A dinamikus URL címeket úgy tudod a legkönnyebben felismerni, ha megnézed a felépítését, ha látsz benne kérdőjelet, egyenlőség jelet vagy más ehhez hasonló karaktert (?, =, &), akkor nagy valószínűséggel az egy különböző paraméterek alapján változó URL.

Azon kívül, hogy nehezen lehet kiolvasni, hogy mi is lehet a tartalma az oldalnak (lehetetlen), nagy hátránya, hogy akár több URL alatt is megtalálhatjuk ugyanazt a tartalmat, ami igen csak nagy probléma keresőoptimalizálás szempontból.

Akkor jöhet létre ilyen URL-ha egy webáruházban a kategória oldalaknál valamilyen szűrőt használunk. (ár szerint rendezzünk sorba a termékeket)

Ezekre érdemes kanonikus URL-t elhelyezned különben duplikáció jön létre az oldaladon.

Statikus URL

https://seolabor.hu/linkepites

A statikus URL-ek szerkezete általában nem tartalmaznak semmilyen paramétert, átlátható a felépítésük, ami mind a felhasználóknak, mind a keresőrobotok számára hasznos. Előnye, hogy rövid, egyszerű, könnyen megjegyezhető, és még az átkattintási arányt is növeli.

Dinamikus vagy Statikus melyiket érdemes használnod?

Az URL megjelenik a találati listában is, így mindenki számra látható, épp ezért célszerű a statikus formát használni, hogy jól átlátható könnyen olvasható legyen mindenki számára.

Fontos, hogy minden tartalom csak egy URL-en szerepeljen, hogy a keresőrobotokat ne zavard össze és ne legyen duplikáció. Kerüld a fura betük, számok, kérdőjelek és a dinamikus URL-ek használatát.

Ezeken kívül léteznek még abszolút és a relatív URL-ek is

Abszolút URL

Az abszolút URL-ek a teljes elérési útvonalat magukba foglalják, tehát tartalmazza az URL a domain nevet is.

pl. seolabor.hu/keresooptimalizalas

Relatív URL

A relatív útvonalak nem használják az oldal teljes URL-jét, hiányzik belőle a domain név, ezért csak az adott oldalon működnek.

pl. /keresooptimalizalas

 

Milyen a keresőbarát URL?

  • Rövid és egyszerű
  • Tartalmazza a kulcsszót
  • kötőjellel van elválasztva
  • Nem tartalmaz üres szavakat
  • Statikus URL

Rövid és egyszerű

Az URL hossza nagyon fontos, törekedj, hogy minél rövidebb legyen. Az maximális karakter szám ne haladja meg a 60-at, ami azt jelenti, hogy max 2-3 szó szerepelhet benne.

weboldal.hu/takaritasi-tippek-otthonra (38 karakter)

Tartalmazza a kulcsszót

Minden tartalmad (cikked, termékoldalad, stb. valamilyen fő kulcsszóra van optimalizálva, fontos, hogy ez a kifejezés szerepeljen az URL-ben is, viszont törekedj arra, hogy csak egyszer.

Használj kötőjelet

seolabor.hu/kepekkeresooptimalizalas

seolabor.hu/kepek_keresooptimalizalas

seolabor.hu/kepek-keresooptimalizalas

Bár mind a 3 URL ugyan azt a tartalmat takarja, azonban érdemes a ”-” (kötőjellel) elválasztott formulát alkalmaznod, mert könnyen olvasható, és a keresőrobotok is ezt preferálják.

Kerüld az üres szavakat

Mit jelent az, hogy az üres?

Ebbe a kategória tartoznak az (a, az, és, vagy, miért, hol, stb.), ezeket kerüld.

pl.

domain.hu/hogy-takaritsam-gyorsan-ki-alakasom

helyett,

domain.hu/lakas-takaritas

Használd a bejegyzés címe beállítást

Ha wordpress-t használsz, nagyon egyszerűen be tudod ezt állítani:

WordPress vezérlőpult > Beállításiok > Hiperhivatkozások > ”bejegyzés címe”

Ezzel a beállítással a cikkben megadott címen lesz elérhető a tartalmad, azonban ezt érdemes átállítanod már csak a hossza miatt is:
Wordpress vezérlőpult > Bejegyzés > Összes bejegyzés > Bejegyzés szerkesztése > Permalink

URL cím GYIK

  • Mi az a domain név?

A domain név az oldalad neve: pl. ”seolabor” > seolabor.hu

  • Mi az az URL cím?

Az URL a böngésződ címsorában megtalálható elérési útvonal.

  • SEO előny-e a kulcsszavas domain név?

Nagyon minimális SEO előnyt ad a kulcsszavas domain használata.

  • Érdemes-e használni link rövidítéseket?

A legismertebb link rövidítő a Bit.ly, aminek az a célja, hogy egy hosszú nehezen begépelhető linket lerövidít. Ha olyan helyen akarsz elhelyezni linket, ahol korlátozva, van a karakterek száma, vagy nem kattintható, akkor érdemes használnod.

  • Kell-e nagy betűket használni az címben?

Kerüld a nagy betűket, egyes szerverek nem tudják megfelelően lekommunikálni ezeket, így előfordulhat, hogy 404-es hibát dobhat az oldal.

  • Mi a mailto jelentése?

A mailto egy olyan hivatkozás típus, amire kattintva az adott email cím automatikusan bekerül  a címzett mezőbe. Ezzel a beállítással egy kattintás után azonnal lehet email-t küldeni az adott címre.

  • Mi az aldomain jelentése?

Az aldomain az adott weboldal fő domainéhez kapcsolódó alacsonyabb szintű része. Vagyis ezekkel több ‘részre’ lehet osztani egy nagy weboldal elemeit. Ennek köszönhetően jobban átláható lesz az URL-ek felépítése és szerkezete.

Összegzés

Az URL-ek helyes használata, nem igényel nagy munkát, de azt a keveset érdemes rászánni.

Az URL címben elhelyezett kulcsszó rangsorolási tényező , amivel jelezni tudod a Google-nek, hogy ez a tartalom erről és erről a témáról szól, épp ezért törekedj rá, hogy a fő kulcsszó mindig szerepeljen az URL felépítésében.

Használj rövid, könnyen átlátható URL szerkezetet, és állítsd be a ”bejegyzés címe” opciót, ha WordPress-t használsz.